TTM.nl oktober 2020 | 57
Als je tegenwoordig de binnenstad als werkterrein hebt, dan
weet je dat elke gram uitstoot daar momenteel te veel is. Hoe fijn
is het dan dat Scania een hybride truck heeft, waarmee je naar
wens ook elektrisch door de stad kan rijden. De Hybrid is trou-
wens slim van karakter, hij beslist zonder ingrijpen van de chauf-
feur helemaal zelf of hij diesel gebruikt of toch liever stroom. Hij
is een Mixmaster!
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Scania Hybrid G 320 B4x2NA
De ontwikkelingen in de truckindustrie gaan momenteel hard. In 2018 reden we
al een keertje met een Scania Hybrid, nog met de oude cabine. Ook de inrichting
van de aandrijflijn was toen anders. Met die Hybrid konden we toen 2 kilometer
volledig elektrisch rijden. De Scania Hybrid die we op deze pagina’s testen, is daar
de opvolger van. Als we op de vroege ochtend van de test in de specificaties kij-
ken, zien we dat deze Hybrid nu al 10 kilometer volledig elektrisch en dus emis-
sievrij kan rijden. Wat we dan nog niet weten, is dat Scania plande ten tijde van
de IAA 2020 (gecanceld door Covid-19) een Plug-in hybrid met een elektrische
range van 60 km op de markt te brengen.
Hybrid
Aan het begin van onze testdag zien we op de parkeerplaats een witte Scania
staan, eentje uit de G-serie. In 6×2-uitvoering, maar wel voorzien van een extra
7,5-tons gestuurde naloopas. Het zorgt ervoor dat onze combinatie maximaal
27 ton mag wegen. Het laadvermogen van deze Hybrid G320 bedraagt een kleine
16 ton. Er zit een nette gesloten box-opbouw op het chassis, maar de afscherming
daaronder trekt de aandacht. Daarop staat ‘Hybrid’ en erachter zit, goed inge-
pakt, het accupakket, goed voor 7,4 kWh. Dat is niet veel, maar de accu’s dienen
dan ook ter ondersteuning van de dieselmotor. Dat is een Scania DC09-motor,
goed voor 320 pk. Aan de Scania Opticruise automaat zit de 130 kW (177 pk)
sterke elektromotor.
Mixmaster
56-57-58-59-60-61_testscaniahybrid.indd 57 13-10-20 16:35