Pagina 59 van: TTM.nl nr. 5 2020

TTM.nl oktober 2020 | 59
Op het display
is duidelijk te
zien wat de
capaciteit van
de accu’s is, plus
de actieradius
op enkel
stroom.
Fijne werkplek
voor de ‘sustai-
nable’ werken-
de distributie-
chauffeur.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
Hybrid G 320 B4x2NA
Motor
Type
DC09
Slagvolume
9,3 liter
Vermogen
320 pk / 1.900 omw./min.
Koppel
1.600 Nm bij 1.050 omw./min.
Elektromotor
Vermogen
177 pk
Koppel
1.050 Nm
Accupakket
lithium-ion, 7,4 kWh
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Scania GRS895 OptiCruise
Banden voor
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolveren
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
11.000
Gewicht tijdens test (ton)
27
Hoogte laadbak (m)
3,58
Frontaal oppervlak (m2)
8,3
Achterasreductie
2.92
Motortoerental bij 85 km/h in hoogste
gang (omw./min.)
niet gemeten
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
64,7
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
importeur
Scania Nederland B.V.
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
CAMErA’S rONdOM
Dit is dus de volgende generatie Scania Hybrid. Hij is voorzien van de huidige
cabineserie, in dit geval de G-cabine. Wij rijden met een dagcabine. Zeer toe-
passelijk natuurlijk, want een hybridetruck als deze zal vooral worden ingezet
voor distributie. We hebben meer dan voldoende ruimte in de cabine, en flink
wat opbergruimte achter de stoelen en tegen de achterwand. Prominent aan-
wezig op het dashboard was een tabletscherm met daarop de weergave van
maar liefst vier camera’s, die een 360 graden beeld van de situatie rond het
voertuig weergeven. Een prima accessoire voor wie in drukke gebieden, even-
tueel met voetgangers of fietsers, rijdt. In het dak zien we een standairco, die
optioneel kan draaien op de elektromotor en accu’s.
LuCHTCOMprESSOr
Als we de Scania Hybrid gestart hebben en we vanuit Deventer langs Zutphen
richting Arnhem rijden, merken we dat de bijnaam die Scania aan deze truck
heeft gegeven, zeer terecht is. Die bijnaam, een geuzennaam is het eigenlijk,
is Mixmaster. De Scania Hybrid heeft met de dieselmotor en de elektromotor
twee krachtbronnen tot zijn beschikking, en hij beslist zelf waar en wanneer
hij het beste welke krachtbron in kan zetten. Op weg naar Arnhem staan we
regelmatig voor een rood verkeerslicht, en bij het optrekken kiest de Scania
steevast voor de elektromotor. Logisch ook, want het op gang brengen van
27 ton kost zoals bekend veel diesel. Wanneer onze testchauffeur Johan het
gas loslaat als we op een rotonde of verkeerslicht afrollen, wordt er energie
teruggegeven aan de accu’s. Nieuw aan deze Hybrid is ook dat er een elektri-
sche luchtcompressor op zit. Bij de vorige versie sprong regelmatig de diesel-
motor bij als er lucht nodig was, nu kan de elektromotor dat ook zelf doen.
bOVENLEidiNG
We naderen Arnhem, de stad die bekendstaat om zijn trolleybussen en dus
zien we overal bovenleidingen. Scania test ook met trucks met een panto-
graaf, maar dat heeft onze testtruck niet. Het zou natuurlijk zo maar kunnen
dat er in de nabije toekomst een verplichting komt voor het uitsluitend per
emissievrij voertuig binnenrijden van een milieuzone. Scania anticipeert daar
vast op met Scania Zone. Daarmee kan met geofencing tot op straatniveau
een gebied worden aangegeven waar de Hybrid elektrisch moet rijden. Het
fleetmanagementsysteem en de GPS bepalen dan wanneer de stroom van de
accu’s gebruikt mag worden.
EASy
Daar hoeven we ons vandaag niet aan te houden. Wat we wel willen proberen
is geheel elektrisch door het naast Arnhem gelegen dorp Oosterbeek te rijden.
Volgens het zeer duidelijke display hebben we als we Oosterbeek binnenrijden
nog 63 procent capaciteit in de accu’s zitten, goed voor 4,7 kilometer. Met een
druk op de knop schakelt chauffeur Johan de diesel uit en rijden we emissievrij
door het centrum van Oosterbeek. Schoon dus, maar ook stil. Bij een snelheid
van 45 km/u (harder kun je ook niet in de puur-elektrische modus) meten we
56-57-58-59-60-61_testscaniahybrid.indd 59 13-10-20 16:36