60 | oktober 2020 TTM.nl
test
in de cabine slechts 52,1 dB(A) aan geluid. Aan het einde van
Oosterbeek, zo groot is het niet, hebben we 2,0 km aan range over, en
31 procent van de accucapaciteit. Dat gaat prima zo, en tijdens onze
emissievrije kilometers hebben we ook nog eens geen drup diesel
verbruikt.
VAN dEZE TiJd
Niet lang daarna rijden we op de snelweg, waar we Active Prediction
inschakelen, en ook daarmee regelt de Hybrid zelf de mix tussen diesel
en elektriciteit. Op de snelweg voelen we goed dat er enkel parabool-
vering onder de vooras zit. Oneffenheden zijn soms goed te voelen.
De Hybrid even aan de stekker leggen kan niet, maar we kunnen de
accu’s wel versneld weer bijladen door de dieselmotor. Nadeel is dan
wel dat het dieselverbruik iets hoger is dan normaal.
Dat blijkt ook wel als we aan het einde van de test aftanken. Op de
route door de stad en over binnenwegen scoren we met 16,2 liter op
100 km heel netjes, beter bijvoorbeeld dan de Scania P280 die we ook
op deze route testten. Op de snelweg is het verbruik juist weer aan de
hoge kant, wellicht doordat we daar de accu’s hebben bijgeladen.
Conclusie: de Hybrid is zeker slim in de stad, en helemaal van deze tijd.
Hij is wel anderhalf keer zo duur als een vergelijkbare diesel Scania,
dus hier een businesscase van maken is nog een opgave. Wie deson-
danks oprecht geïnteresseerd is in elektrisch rijden in een Scania, moet
zeker ook even kijken naar de dit najaar geïntroduceerde Plug-In
Hybrid en de volledig elektrische Scania distributietrucks.
in de G-cabine is het prima
toeven en achter de stoelen
is voldoende opbergruimte.
Met een druk
op de knop
schakelen we
om naar puur
elektrisch rij-
den.
TOTAALVErbruiK
17,2 l / 100 km
Adblue
1,17 l/100 km
6,8 procent
Scan de QR-code voor het
TTMtv-vlog over deze test!
#hybride
#emissievrij
#businesscase
Hoeveel ruimte
biedt de cabine (cm)?
A Breedte (van raam tot raam) 231
B Diepte (boven dashboard) 186
C Hoogte (vloerdak) 180
D Hoogte treden vanaf de straat 39-71-99
E Afstand straat-cabinevloer
(bij volle belading) 133
F Knieruimte bijrijder
(afstand stoel-dashboard) 33
G Hoogte voorruit 89
56-57-58-59-60-61_testscaniahybrid.indd 60 13-10-20 16:36