Pagina 63 van: TTM.nl nr. 5 2020

In het boekjaar 2019-2020 produceerde Schmitz 46.124 voertui-
gen, goed voor 1,87 miljard euro omzet. De afzet daalde met
27,4 procent, de omzet met 18,4 procent. Het besparingspro-
gramma ‘Lean to Compete’, al ingezet voor Covid-19, zorgt
ervoor dat het uiteindelijke resultaat meevalt en uitkomt op 48,2
miljoen euro. Vooruitkijken vindt Schmitz lastig. “Alles hangt af
van een tweede golf en hoe lang die duurt. Daarom gaan we
voor het komende boekjaar 2020-2021 uit van een productie van
30.000 tot 50.000 voertuigen, met een omzet van 1,2 tot 2 mil-
jard euro”, aldus Andreas Schmitz.
Trailer ConneCT
Schmitz noemde haar IAA-presentatie dit jaar Smart Trailer Days,
en niet voor niets. Schmitz heeft een 100% Smart strategie. Dat
komt onder meer tot uiting in de standaardinstallatie van het
Trailer Connect telematicasysteem in alle nieuwe schuifzeilenop-
leggers, na eerder al de koelopleggers en boxopleggers te heb-
ben voorzien van Trailer Connect. Hierdoor is Schmitz Cargobull
naar eigen zeggen de eerste en enige trailer OEM die gestan-
daardiseerde telematica installeert, zelfs in trailers die niet
bedoeld zijn voor gekoeld vervoer. Schmitz wil Trailer Connect
‘aantrekkelijk prijzen’ en heeft naar eigen zeggen CTU speciaal
afgestemd op de behoeften van het stukgoed- en drooggoed-
transport en de versie CTU 3 voor gekoeld transport.
liChTgewiChT
Duurzaamheid is de achterliggende motivatie voor de ontwik-
kelingen bij Schmitz, maar een lagere TCO voor ondernemers
ook. Schmitz heeft bijvoorbeeld de bouwstructuur van haar S.CS
schuifzeilentrailers aangepast en meer modulair gemaakt. Elk
chassis is gegalvaniseerd en geschroefd, met rolvormige dwars-
balken. Het chassis kan worden gecombineerd met diverse
opbouwvarianten zoals Mega, Coil of Paper. Nieuw is de S.CS
Universal X-LIGHT, met een eigengewicht van 4.975 kg. Die heeft
daarmee een maximale payload, maar profiteert ook van vindin-
gen als de Power Curtain, die tegenwoordig ook gecertificeerd
is voor het los vervoeren van autobanden en andere bulkgoede-
ren, door het aanbrengen van verstevigingen in het zeil. De S.CS
trailers van Schmitz hebben allemaal een garantie van tien jaar
op doorroesten en volgens de fabrikant een hoge restwaarde.
luChT
De S.KO Cool Smart werd in 2018 op de IAA geïntroduceerd en
Schmitz heeft nu het luchtdistributriesysteem verbeterd. Het
primaire doel van deze verbeteringen was het voorkomen van
ophoping van warmte en het vereenvoudigen van de handling
om de efficiëntie in het dagelijkse transport te verbeteren.
Speciale kappen beveiligen daarbij de verbinding tussen de koel-
unit en het luchtkanaal. De gerichte geleiding van primaire en
TTM.nl oktober 2020 | 63
Het is malaise in de opleggermarkt. “Er was een dalende
vraag in het vorige boekjaar, een lichte opleving begin
dit jaar, maar Covid-19 heeft dat onderuit gehaald”,
schetst Andreas Schmitz, CEO van Schmitz Cargobull.
Het resultaat over het afgelopen boekjaar was echter
acceptabel, dankzij een eerder ingezette kostenbespa-
ring. De opleggerfabrikant kijkt met vertrouwen naar de
toekomst, mede vanwege talrijke ‘smart’ innovaties.
Schmitz Cargobull kijkt vooruit
TeksT: ARJAN VELTHOVEN | FoTo’s: SCHMITZ CARGOBULL
Smart
future
62-63-64-65_schmitziaa.indd 63 13-10-20 16:36