64 | oktober 2020 TTM.nl
opleggers
secundaire stromen in de luchtkanalen optimaliseert de
luchtstroom en de luchtcirculatie in de oplegger.
Ook bij andere opleggers van Schmitz zijn verbeteringen
doorgevoerd. De S.KI kipper heeft bijvoorbeeld 180 kg
meer laadvermogen gekregen. Nieuw zijn de A.WF- en
Z.WF-chassis voor het vervoer van wissellaadbakken, inclu-
sief de W.BO-wissellaadbak. De A.WF en Z.WF zijn in hoge
mate aanpasbaar en voorzien van een optimale uitrusting.
elekTrisCh
Schmitz kijkt natuurlijk ook naar de optimalisatie en
elektrificatie van transport, en de eTrailer is daar een
mooi voorbeeld van. De eTrailer is een koeloplegger,
voorzien van een elektrische as, een accusysteem en de
elektrische koelmotor S.CUe. De e-as regenereert energie
tijdens afremmen en geeft die aan de accu’s. De accu’s
(het kleinste pakket bedraagt 34 kWh) kunnen echter
ook via het lichtnet worden opgeladen. Opladen duurt
maximaal 1,5 uur en met een volle accu kan de motor 4,5
uur vol op elektrisch vermogen draaien. Schmitz wil de
eTrailer ook volledig integreren in het eigen Trailer
Connect, zodat alle parameters ook op afstand kunnen
worden geraadpleegd. Schmitz merkt fijntjes op dat alle
onderdelen op de eTrailer van eigen makelij zijn, ‘in
tegenstelling tot andere fabrikanten’. De eTrailer won
overigens een Trailer Innovation Award in de categorie
‘Environment.’
Twee opleggers aChTer elkaar
En als je het dan over de toekomst hebt, dan kan de
EcoDuo van Schmitz natuurlijk niet onvermeld blijven. De
EcoDuo bestaat uit twee standaard schuifzeilopleggers,
verbonden met een dolly. De trekker en de eerste opleg-
ger blijven 40 ton, de dolly en tweede oplegger kunnen
tot 36 ton wegen. Daarmee zien ze je in Scandinavië al
graag komen. Maar ook in Nederland natuurlijk, waar
het Super EcoCombi-proefproject op het punt van begin-
nen staat. Hoe mooi zou het zijn als ook Nederlandse
vervoerders straks met twee gelijke opleggers een com-
binatie kunnen maken, zonder te goochelen met diverse
voertuigconfiguraties.
“Naast data speelt ecologie een steeds belangrijkere rol:
met het EcoDuo-concept hebben we vorig jaar met suc-
ces een ecologisch effectieve combinatie van twee stan-
daardtrailers voor het langeafstandsvervoer gepresen-
teerd”, aldus CEO Andreas Schmitz, zelfverklaard fan van
de EcoDuo. “Op dit moment is deze combinatie alleen
toegestaan in Scandinavië. Op de lange termijn beschou-
wen we de EcoDuo echter als een milieuvriendelijke en
economisch efficiënte transportoplossing voor heel
Europa.”
#smart
#elektrisch
#ecoduo
62-63-64-65_schmitziaa.indd 64 13-10-20 16:37