Het merk uit Stuttgart presenteerde dus twee
Actrossen, maar wel heel verschillende. Ze zijn allebei
Actros, maar verschillen enorm, de Actros F en de
Actros Edition 2.
Om met de Edition 2 te beginnen, dat is de opvolger
van de Edition 1, de special edition topuitvoering die
Mercedes-Benz liet debuteren op de IAA 2018. Wie
de topuitvoering van de Actros wil, met 40 interieur-
opties, volop comfort en aan de buitenzijde, zowel
mat- als glanslak, diverse stylingelementen én voor
het eerst ooit een donker getinte ster in de grille,
moet wel een beetje haast maken. Vanaf januari 2021
worden er 400 exemplaren geproduceerd en dan is
het weer klaar met de Edition 2. We zijn even in de
Edition 2 geklommen, en het is echt een supervette
truck. Niet iets om volop in de vloot te hebben, maar
zeker een onderscheidende truck voor de eigen rij-
der.
Fleet (oF Functional?)
Aan de andere kant van het Actros-spectrum bevindt
zich de Actros F. Een basisuitvoering van de Actros, nu
geïntroduceerd omdat klanten van Daimler vroegen
om een down-to-earth, functionele fleettruck. Een
teken aan de wand dat Mercedes de huidige Actros
(vijfde generatie) misschien wel wat hoog in de markt
had gezet, met zijn MirrorCams. Die fancy camera’s
heeft de Actros F dan ook niet, ze zijn niet eens als
optie te verkrijgen. De Actros F kenmerkt zich door
nuchterheid. Dat zie je al aan de buitenkant. De
TTM.nl oktober 2020 | 69
Mercedes-Benz had zo veel nieuws te melden op de afgelaste IAA, dat we er twee verhalen
mee kunnen vullen (zie ook vanaf pagina 14). Hier wat meer alledaagse trucks, met één fancy
Actros en één Actros zonder franje, en eindelijk… de dood van de dode hoek.
Twee Actrossen en…
tekst: ARJAN VELTHOVEN | Foto’s: MERCEDES-BENZ
De dood
van de
dode hoek
68-69-70-71-72_mercedesiaa.indd 69 13-10-20 16:37