Pagina 70 van: TTM.nl nr. 5 2020

70 | oktober 2020 TTM.nl
trucks
Actros F heeft een zwarte, drielaagse grille met een laaggeplaats-
te cabine. Dat zie je ook als je de deur opendoet: een trap van drie
treden, de cabinevloer ligt op circa 160 cm. Een makkelijke instap
dus, de lagere cabinevloer resulteert wel in een motortunnel van
circa 12 cm. De cabine is 2,5 m breed en verkrijgbaar als
StreamSpace of Bigspace. De cabine is opnieuw ontworpen voor
deze Actros F. De totale hoogte bedraagt 3,80 m. Het interieur
ademt functionaliteit, met eenvoudige stoelen, weinig franje en
een ouderwets instrumentarium met analoge klokken. Optioneel
is het digitale display verkrijgbaar overigens. Aan de aandrijflijn is
niets veranderd. Die is van hetzelfde niveau als bij de dure Actros-
versies. Predictive Powertrain Control is een optie, net als
Sideguard Assist. Lane Keeping Assist en Active Brake Assist zijn
wel standaard. De Actros F is er in diverse configuraties vanaf
januari 2021. Deze echte fleettruck, goed beschouwd de opvolger
van de Axor, zien wij zomaar opduiken in vloten voor retail- of
supermarktdistributie. De prijs van de Actros F is volgens Daimler
zeer concurrerend. Daaronder verstaat Daimler een 8 tot 10 pro-
cent lagere verkoopprijs dan de nu goedkoopste Actros. In de
leasing zou een tarief van 1.000 euro per maand mogelijk moeten
zijn, zonder onderhoudscontract.
completemile
De Actros F is ook leverbaar met Fleetboard, Daimlers eigen tele-
maticasysteem. Dat geeft tegenwoordig elke 30 seconden via GPS
zijn positie door. Ook wordt geregistreerd als de chauffeur de
ADAS-systemen uitzet. Mercedes Uptime, de onderhoudstool, is
nu volledig geïntegreerd in Fleetboard. En over onderhoud
gesproken: voor de Actros, Arocs en de Atego is er vanaf maart
2021 CompleteMile, een flexibel onderhoudscontract waarvan het
maandelijkse tarief wordt gebaseerd op de werkelijk gereden
kilometers. Bijzonder handig in deze onzekere tijden van Corona
(al mag je hopen dat die volgend voorjaar toch voorbij zijn).
Mercedes blijft ook haar logistieke app Habbl verder uitbouwen.
Deze rijke telematicatool kan de chauffeur en planner begeleiden
bij de logistieke gang van zaken. Habbl zal eind 2021 Fleetboard
Transport Management System vervangen.
noodstop
Al eerder hadden we het over ADAS-systemen, alle veiligheidssys-
temen die Daimler aanbiedt op haar trucks. Active Drive Assist
ervoeren we al eerder op de nieuwe Actros. Het ondersteunt de
chauffeur actief met binnen de rijbaan blijven, het houdt afstand,
corrigeert en remt als het nodig is. Het is al Level 2 autonoom
rijden. ADA is nu verder aangepast en kan nu een noodstop
maken. Als de truck waarneemt dat de chauffeur voor langere tijd
niet actief is, vraagt het voertuig de chauffeur het stuur vast te
pakken. Als de chauffeur gedurende 60 seconden niet reageert (in
slaap gevallen, of onwel) en ook niet remt of op andere wijze de
truck bedient, dan kan de Mercedes geheel zelfstandig tot stil-
stand komen, met de alarmlichten aan om het andere verkeer te
waarschuwen. Bij stilstand wordt de parkeerrem geactiveerd en
worden de deuren automatisch ontsloten om hulpdiensten toe-
gang tot het voertuig te bieden. Mocht de chauffeur gedurende
het tot stilstand brengen van de truck weer actief worden, dan
kan hij de procedure door op het gas te trappen onderbreken.
68-69-70-71-72_mercedesiaa.indd 70 13-10-20 16:37