Pagina 16 van: TTM.nl nr. 5 2021

16 | december 2021 TTM.nl
Boordcomputers, temperratuurregistratie, apps, camera’s
Wie bij Bleiswijk over de A12 rijdt, kan het niet missen: het imposante
distributiecentrum dat supermarktketen Hoogvliet anderhalf jaar
geleden heeft opgestart. De artikelen worden vrijwel volledig auto-
matisch gepickt en gestapeld op rolcontainers. Het systeem van
Witron zorgt ervoor dat de rolcontainers na het orderpicken bij het
juiste dock worden afgeleverd. Het enige dat de medewerkers van
Hoogvliet dan nog moeten doen, is de rolcontainers handmatig in de
klaarstaande wisselbakken plaatsen.
Kees Twilt ziet dat de automatisering een positieve impact heeft op de
transportoperatie. “De beladingsgraad van de rolcontainers is hoger
dan voorheen en wordt alleen nog maar hoger. Het is fantastisch om
te zien hoe het orderpicksysteem de rolcontainers met de uiteenlo-
pende artikelen in elkaar puzzelt”, vertelt de operationeel manager
transport van Hoogvliet. “Door de hogere beladingsgraad hoeven we
minder ritten naar onze winkels te maken.”
Met aanhangers
Dit jaar heeft Hoogvliet de verhuizing volledig afgerond. Het enige
dat in Alphen aan den Rijn is overgebleven, is het fulfilmentcenter
waar de online bestellingen worden afgehandeld. Alle andere activi-
teiten inclusief de eigen bakkerij en slagerij zijn nu samengevoegd in
Bleiswijk. “Op het industrieterrein in Alphen aan den Rijn hadden we
meerdere locaties in gebruik. Hier zit alles bij elkaar, wat wel zo effi-
ciënt is. Bovendien hebben we hier weer ruimte om te groeien”, ver-
klaart Twilt.
Op dit moment beschikt Hoogvliet over 71 supermarkten in Noord-
Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Voor de bevoorrading
daarvan beschikt het familiebedrijf over 37 eigen vrachtauto’s. Naar
behoefte kan Twilt een beroep doen op vijftien extra vrachtauto’s van
Duivenvoorde Transport, die net als de eigen vrachtauto’s geschikt zijn
voor het transport van de 156 wisselbakken. “Elke winkel ontvangt
minimaal twee keer per dag een levering. Afhankelijk van de grootte
van de winkel en de drukte op de dag kan dat oplopen tot tien of elf
leveringen per dag.”
Een vrachtauto maakt gemiddeld vier tot zes ritten per dag. Als het
aan Twilt ligt, gaat dat veranderen. “Er bestaan vergevorderde plan-
nen om te gaan rijden met aanhangers, zodat één vrachtauto twee
bakken tegelijk kan meenemen. Het idee daarvoor bestond al langer,
maar eigenlijk zijn onze bakken net iets te lang. We hebben een jaar
lang gepuzzeld om de totale lengte van de combinatie binnen de wet-
telijk toegestane 18,75 meter te krijgen.”
Continue strooM
Hoogvliet is de enige supermarktketen in Nederland die gebruikmaakt
van wisselbakken. In de loop van de nacht begint het distributiecen-
trum, dat 24 uur per dag in bedrijf is, met het vullen van de eerste
bakken. Kort voordat die in de vroege ochtend op transport gaan,
wordt als laatste het vers gebakken brood uit de eigen bakkerij toege-
voegd. Als de eerste bakken zijn vertrokken, gaat het distributiecen-
trum alvast verder met het vullen van de volgende bakken. “Als een
chauffeur terugkeert van zijn rit, zet hij de lege bak af en neemt hij
een volle bak weer mee. Welke bak dat is, bepalen de planners op dat
moment. Die weten welke bakken klaarstaan, wat de rijtijd is naar het
betreffende filiaal en hoeveel rijtijd de chauffeur nog overheeft”, legt
Twilt uit.
Over de vraag of een systeem met wisselbakken efficiënter is dan het
gebruik van standaard opleggers, zijn de meningen van transportex-
perts verdeeld. In een oplegger passen met gemak vijftig rolcontai-
ners, in een wisselbak maar dertig. Hoogvliet maakt dus meer ritten
dan andere supermarktketens. Daar staat tegenover dat een chauf-
feur van Hoogvliet niet hoeft te wachten totdat een hele oplegger is
geladen of gelost. Hij hoeft alleen maar de ene bak af te zetten en de
andere bak mee terug te nemen. Binnen tien minuten is hij weer weg.
“Het grote voordeel van wisselbakken zit ‘m in de continue stroom
Nu het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum volledig in gebruik is, verschuift binnen de logistiek van Hoogvliet
de focus meer richting transport. De supermarktketen met de wisselbakken zit vol plannen die het vervoer richting de
71 supermarkten efficiënter moeten maken. Met de installatie van boordcomputers is de eerste stap inmiddels gezet.
Hoogvliet
digitaliseert
transport
teKst: MARCEL TE LINDERT | Foto’s: KOOS GROENEWOLDICT
16-17-18-19_ict.indd 16 06-12-21 09:25