Pagina 22 van: TTM.nl nr. 5 2021

22 | december 2021 TTM.nl
5
aluminium en kunststof. De achterbank is helemaal verdwenen en
heeft plaatsgemaakt voor een functionele laadruimte. Je kunt kiezen
voor een vlakke vloer van bijna 150 cm en meer dan 100 cm breedte,
maar Isfordink heeft achter in onze testauto een Aluca-inrichting gezet.
Zo krijgen we een bestelauto met fraaie kasten, vol laatjes en slimme
opbergplekken. De gemiddelde installateur zou er dolblij mee zijn! Het
is wel zaak de kasten goed vast te zetten op de rails in de vloer en de
bevestiging regelmatig te controleren. En tja, je ontkomt er niet aan dat
er wel eens wat gepiep en gekraak uit de laadruimte klinkt. De laad-
ruimte is prima bruikbaar, met een laadvermogen van 466 kg, en
bovendien goed toegankelijk via zowel de achterklep als de zijdeuren
links en rechts. Door de inbouw en de wrapping die Pouw heeft aange-
bracht is het zicht naar achteren echter beperkt. Met alleen de zijspie-
gels om in te kijken ontstaan er forse dode hoeken. Voor achteruitrijden
is er gelukkig een camera.
ASSISTENTIE
De ID.3 Cargo rijdt uitstekend en zit vol met slimme systemen, zoals
Adaptive Cruise Control met stop & go en een rijbaanassistent. Het
interieur zit vol met op kleur instelbare led-strips. Vooral een gadget,
maar onder de voorruit zit ook een functionele led-strip. Die licht op als
je de navigatie hebt ingeschakeld en je moet afslaan of een afrit nemen.
In de uitgebreide boordcomputer zagen we dat het gemiddelde ver-
bruik over de duizenden kilometers die onze testauto had gereden
uitkomt op 18,0 kWh/100 km. Tijdens onze testweek in november
kwamen we uit op 23,9 kWh op 100 km. Bij koud weer, net boven het
vriespunt, merkten we wel dat de actieradius aanmerkelijk afnam. Deze
ID.3, in nu niet meer leverbare 1st Edition confi guratie, levert 350 km
actieradius (WLTP). Met volle accu’s bleek dat in fris winterweer 330 km.
Tijdens onze testweek bleef daarvan reëel zo’n 260 km over. Wel iets om
rekening mee te houden bij lange ritten. Wie nu een ID.3 Cargo kiest,
komt overigens uit bij een PRO-versie, goed voor 424 km (WLTP).
Totdat Volkswagen op de proppen komt met een echte elektrische
bestelauto (volgend jaar komt de ID.Buzz Cargo) is de ID.3 Cargo een
prima alternatief. De ombouw naar Cargo met vlakke laadvloer kost
2.700 euro. Wie vliegtuigrails wil, is 250 euro meer kwijt. De kasten in
onze testauto kostten samen 2.695 euro. Als elektrische auto is de ID.3
Cargo voor ondernemers bpm- en btw-vrij en verkrijgbaar vanaf 30.260
euro. Naar wens is de auto ook weer om te bouwen naar personenauto.
besteller
5. De slimme inrichting is naar wens aan te passen en ook door de zij-
deuren goed bereikbaar.
6. De ID.3 Cargo heeft een eigen, onderscheidend uiterlijk, zeker met
deze opzichtige wrap aan de achterzijde.
Specifi caties en metingen
Merk Volkswagen
Type ID.3 Cargo
Motor Elektromotor synchroon/permanente
magneet
Vermogen (pk) 204
Koppel (Nm) 310
Transmissie Traploze automaat
Accupakket (kWh) 58
Afmetingen uitwendig l x b x h (cm) 426 x 181 x 157
Wielbasis (cm) 277
Laadruimte l x b x h (cm) 146 x 101/138 x 90
Tilhoogte (cm) 77
Eigen gewicht – leeg (kg) 1.794
Nuttig laadvermogen (kg) 466
Max. aanhangergewicht (kg) 0
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 60,1
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 63,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 5,4
Acceleratie 80-100 (km/h) 2,6
Stroomverbruik (kWh/100 km) 18,0
Actieradius (km, WLTP) 330
CO2-uitstoot WLTP (gr/ km) 0
Prijs vanaf (€) 30.260
Prijs zoals getest (€) 43.738
Prijzen ex BTW/BPM
20-21-22-23_bestellervw.indd 22 06-12-21 13:58