G33CM nu ook een G25CM automatische transmissie. Verder
naar achteren in de aandrijflijn vinden we de nieuw ontwikkelde
R756-achteras, waarmee acht ratio’s mogelijk zijn, van 1,95 en
2,12 tot en met 4,11. De combinatie van as, transmissie en motor
maakt toerentallen van minder dan 900 omwentelingen per
minuut mogelijk. Al die componenten moeten in combinatie
met slimme software zorgen voor een brandstofbesparing van
8 procent. Het vermelden waard is overigens de slimme vondst
Fuel Optimising Unit. Die is te vinden op een van de nieuwe
brandstoftanks. De ruim gepatenteerde vinding bestaat eruit
dat de lagedrukbrandstofpomp, alsmede het primaire brand-
stoffilter en het waterscheidingsfilter van de motor zelf zijn
verwijderd en zijn samengebracht in een afzonderlijke unit aan
de zijkant van de tank. Scania zegt zo niet 87 procent (zoals
voorheen) maar 97 procent van de tankinhoud te kunnen
gebruiken. Je hebt nu dus ook een langere actieradius op één
tank.
TRekkRAChT
Dat is allemaal theorie, maar we zijn naar Södertälje afgereisd
om met de Scania Super te rijden. Bij het Scania Demo Centre
klimmen we in het eerste exemplaar dat we zien staan, een 560
S. Met de letter van de cabine achter het vermogen dus, een
combinatie die vanaf nu geldt voor alle Scania’s. Dit model heeft
de G33CM-transmissie en nog wel de R780-achteras. Het koppel
van deze Super-motor is 2.800 Nm, en daarmee heeft de Scania
voldoende trekkracht, merken we bij een stevige helling op
Scania’s eigen testcircuit. De aandrijflijn is heel soepel, met een
vloeiende samenwerking tussen motor en versnellingsbak.
Achterop de testbaan kunnen we de nieuwe Compression
Release Brake uitproberen. In combinatie met de andere remsys-
temen ontstaat brakeblending voor het meest optimale remre-
sultaat.
CAmeRA
Als we de 560 S hebben geparkeerd klimmen we meteen in een
Scania met een geheel nieuw accessoire: het Mirror View
Camerasysteem. Ook Scania biedt nu optioneel camera’s in
plaats van spiegels. Opvallend is de plek van de camera’s: niet
boven aan de cabine, zoals bij andere merken, maar aan de deur,
op de hoogte van de plek waar normaal de onderste spiegelbeu-
gel zit. Dat is een wat natuurlijker plek en dat zie je ook op de
12,3 inch grote schermen in de cabine. Het beeld is minder ver-
tekend dan wat we bij sommige andere merken zagen. Tijdens
een korte ronde met Mirror View Camera merken we weer dat
camera’s altijd te prefereren zijn boven spiegels, zeker als het zo
TTM.nl december 2021 | 41
de Super-badge in de
grille is optioneel ver-
krijgbaar.
de dubbele bovenliggende nokkenassen zijn hier goed te zien.
met de naam
Super blaast
Scania een oude
legende nieuw
leven in.
38-39-40-41-42-43_scaniasuper.indd 41 06-12-21 14:10