Die rit vindt wel plaats aan het einde van een veel langere rit. De
International Truck of the Year-jury reed eerder dit najaar een
lange rit met de nieuwe truckrange, de XF, XG en XG+. We had-
den al eerder met die nieuwe range gereden (zie nummer 4 van
dit jaar), maar het was goed de innovaties van die nieuwe DAF’s
nog eens aan den lijve te ondervinden. Fraaie tussenstop tijdens
de rit was de nieuwe cabinefabriek in het Belgische Westerlo.
Daar zagen we hoe de eerste nieuwe DAF’s in elkaar werden
gezet, al was aan de mate van activiteit duidelijk te merken dat
de serieproductie op dat moment nog niet gestart was. We
zagen robots, letterlijk zo ver als het oog reikt, maar vooralsnog
stonden ze voornamelijk ‘te niksen’.
Convenient
Gearriveerd in Eindhoven zien we nog veel meer fraais. DAF
Trucks heeft voor ons de diverse ontwikkelingsstadia van de
nieuwe truckrange neergezet. Die begint eigenlijk bij de
Convenient-truck die op de IAA van 2016 werd gepresenteerd.
Die DAF-truck had een soort onderlip, een licht vooruitgeschoven
front. Een eigenaardig gezicht, vonden we toen, maar nu weten
we dat het de eerste test was om aan de nieuwe richtlijn rond
maten en gewichten te kunnen voldoen. Verder in de rij: de DAF
met een opzetneus om te testen of een conische vorm van het
front zinvol zou zijn. Diverse andere prototypes staan in de rij,
met als meest herkenbare de zwart beplate exemplaren die tot
kort voor de presentatie van de nieuwe range overal rondreden.
De rij prototypes staat symbool voor de jaren van hard werken,
en een investering van meer dan een miljard euro waar DAF
Trucks nu de vruchten van plukt.
verbrandingsmotor
Over prototypes gesproken: iets verderop op het DAF-terrrein
staan er twee. Een nieuwe XF Electric, een truck die best eens
snel op de markt zou kunnen worden gebracht, en de XF
Hydrogen. Maar voordat we gaan rijden, willen we eerst wel
eens weten waarom DAF een truck met een verbrandingsmotor
op waterstof propageert. Ron Borsboom, hoofd productontwik-
keling bij DAF Trucks, kan daar boeiend over praten. “We willen
toe naar zero emissie. DAF heeft al batterij-elektrische trucks op
de markt, en er zijn er ook nog in ontwikkeling. In Amerika
werkt Paccar met Kenworth al langer aan een truck met brand-
stofcel. Maar wat we absoluut niet moeten doen, is de verbran-
dingsmotor afschrijven. Die heeft nog veel potentie. Je kunt het
zien bij dieselmotoren in onze nieuwe truckgeneratie, maar de
combinatie van waterstof en een verbrandingsmotor (H2-ICE)
bewijst dat de verbrandingsmotor absoluut toekomst heeft. Het
rij-impressie
58 | december 2021 TTM.nl
#waterstof
#verbrandingsmotor
#toekomst
56-57-58-59-60-61_dafxfhydrogen.indd 58 06-12-21 09:54