Oké, eerlijk zijn. We hebben niet alle uitvoeringen geteld. Maar
één blik op wat Iveco zonder aanpassingsspecialist aanbiedt,
maakt duidelijk dat elke ondernemer die een kant-en-klare
multi-aangedreven oplossing tussen 3,5 en 150 ton zoekt, die bij
de Italianen gewoon in de folder vindt. Al heet het voertuig in
de 100 ton plus superklasse dan geen Iveco maar Astra.
Dwars
Hoewel we primair geïnteresseerd waren in de nieuwe zware
T-Way, waren we zeer zeker ook onder de indruk van met name
de wat zwaardere Iveco Daily als 4×4 met Hi-matic automaat,
tussenbak en langs- en dwarssperren, en de Iveco Eurocargo 4×4,
die met een eveneens heel fijn schakelende automaat als com-
pacte alleskunner de klasse tussen 11,5 en 24 ton GVW vertegen-
woordigt.
Iveco had voor de gelegenheid een parcours uitgezet in een
cementgroeve in de buurt van Parma en zich er daarbij zeker niet
met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Onder de noemer
‘Treat it bad’ kregen we te maken met bochtige diepe sporen, 30
procent afdalingen en stijgingen van meer dan 20 procent.
Bepaald niet wat je doorgaans op een Nederlandse bouwplaats
aantreft. Wel moeten we zeggen dat het met de 8×4 maar goed
was, dat we een droge dag hadden. In de regen was het met een
8×4 op sommige secties een kansloze exercitie geweest. Maar wel
heel goed om te laten zien wat een Iveco kan. De trucks vragen
er letterlijk om eens stevig van de weg gestuurd te worden.
T-way
De T-Way is de opvolger van de Trakker. Het is de nieuwe zware
Iveco offroadlijn met de vernieuwde cabine in alle uitvoeringen.
De 13 liter Cursor-motor is een doorontwikkeling naar Euro 6
step D. Maar de rest van de aandrijflijn is nieuw, en vanwege een
andere asophanging is de T-Way 325 kg lichter. Ook heeft hij
nieuwe schijfremmen rondom. De truck is van 4×4 tot 8×8 in tal-
loze configuraties leverbaar. De drieassige uitvoeringen kennen
behalve de permanente 6×6- ook een 6×4-versie die met een
inschakelbare Hi-Traction hydrodrive op de voorwielen tijdelijk
tot 6×6 wordt.
De T-Way is met zijn standaard naafreductie, robuust 10 mm dik
chassis en 9-tons voorassen echt bedoeld voor het zware werk. Hij
is leverbaar met een 12- of 16-gangs Hi-Tronix geautomatiseerde
versnellingsbak. Dat is de Iveco-versie van de bekende ZF Traxon,
maar dan uitgebreid met extra functies die hem zowel in het ter-
rein als op de weg optimaliseren. In het terrein heb je in combina-
tie met de nodige sperren extra terreinzekerheid door de hillhol-
der voor een eenvoudige steile start, een schommelmode om
rij-impressie
68 | december 2021 TTM.nl
#offroad
#schakelen
#dromen
66-67-68-69-70-71_ivecot-way.indd 68 06-12-21 10:20