jezelf uit de bagger te bevrijden, en een kruipgang voor als het
héél langzaam moet. Op de weg gedraagt de truck zich net als de
S-Way, dankzij het Hi-Cruisesysteem dat predictive gearshifting,
predictive cruise control en een eco-rollfunctie omvat.
as-Tronic
Wie een beetje benauwd is voor al die software in combinatie
met Iveco moet zich realiseren dat het uitgerekend Iveco was dat
al in 1997 onder de naam AS-Tronic de eerste werkelijk bruik-
bare geautomatiseerde versnellingsbak op de markt zette. Dat
was toen al hardware van ZF met eigen software. En dat is met
de nieuwe ZF Traxon-bak alleen maar beter geworden.
Dat was goed merkbaar tijdens onze ritten door de groeve. De
8×4 510 pk sterke T-Way als kipper wurmde zich moeiteloos hel-
ling op helling af. Op de iets vlakkere stukken zetten we de bak
in automaat: dan tokkelde hij met weinig toeren over de track.
Op de écht ingewikkelde passages gaat dat niet. Dan is het nog
steeds slim om vooraf een versnelling te kiezen en daarin te
blijven. In combinatie met de goede motorrem en soms één
klikje van de intarder loopt de auto dan overal moeiteloos door-
heen. Natuurlijk is 510 pk meer dan genoeg voor een kipper die
met zijn vier assen in Nederland beneden de 50 ton GVW blijft.
Maar de X-Way is er tot 570 pk. Dat komt door de hoger
geplaatste bumper van de T-Way voor een betere inloophoek.
Daardoor is er minder ruimte voor de radiator. En minder koel-
vermogen betekent minder pk’s. Overigens zijn de lichtere
T-Way-versies ook leverbaar met een Cursor 9-motor.
Verschil meT De X-way
Vergeleken bij de T-Way is de X-way meer wat je bij de perso-
nenauto’s een crossover noemt. Hoewel hij er net zo ‘bad ass’
uitziet als zijn stoere broer, staat hij wat lager op de wielen en
ziet Iveco het voertuig vooral voor die toepassingen die voor 90
procent op de weg blijven. Dat betekent geen 8×8 maar wél de
complete range Cursor-motoren in 9 en 13 liter en dat tot 570
pk. En dat op een lichter gebouwd chassis van 7 mm dikte en
gewone hypoidassen. Zo zet een 8×4 X-Way met een 400 pk 9
liter motor minder dan 9 ton op de schaal. Dat betekent dus heel
veel payload. Iveco mikt met dit voertuig op een enorm arsenaal
aan mogelijke inzetten, van kipper tot cementmixer. De nadruk
ligt verder meer op brandstofefficiëntie met alle hulpmiddelen
die bijvoorbeeld de S-Way hiervoor aan boord heeft.
eurocargo 4X4
De T-Way toonde zijn kunnen op de uitdagende piste. Maar de
held was hier toch de 4×4 Eurocargo. De compacte truck tot 24
TTM.nl december 2021 | 69
iveco heeft een echt
breed programma aan
offroad- en construc-
tietrucks.
De X-way is bedoeld om meestal op de weg te blijven, maar eventjes er vanaf kan
best…
De T-way vráágt
erom van de
weg te worden
gestuurd. Dus
dat doen we
dan maar.
66-67-68-69-70-71_ivecot-way.indd 69 06-12-21 10:21