Pagina 72 van: TTM.nl nr. 5 2021

72 | december 2021 TTM.nl
ABB EV Lab Delft
Technologiebedrijf ABB is volop bezig met de energietransitie van
samenleving en industrie. “De mission to zero staat absoluut bij ons op
de kaart”, vertelt Robert Daems, sales specialist electrification business
bij ABB. “Zeker in de transportsector staan we voor grote uitdagingen.
Momenteel is transport wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 24
procent van de schadelijke emissies. Dat is wegverkeer, maar ook vlieg-
tuigen en de scheepvaart. Als we dan even puur kijken naar het per-
sonenvervoer, was er tussen 2000 en 2015 een groei van 36 procent in
emissies. Dus die elektrificatie is absoluut nodig om de uitstoot te
verminderen, zeker als je ziet dat een EV (elektrisch voertuig) 54 pro-
cent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde nieuwe auto met
brandstofmotor op benzine.”
Trends en uiTdagingen
De divisie E-mobility van ABB kijkt daarom verder. Er zijn diverse
trends en uitdagingen gaande waar het bedrijf op anticipeert en in
investeert. Daems: “We zien momenteel een forse groei van het elek-
trisch vervoer, en dan niet alleen bij de personenauto’s, maar ook bij
busvervoer, vrachtvervoer en bouwmachines. Daarnaast nemen de
actieradius en laadcapaciteit van EV’s snel toe. Maar dat zorgt ook
voor uitdagingen. Er is een enorme toename van de belasting van het
energienetwerk, en ook stijgt de vraag naar energie fors. Daarbij
komt nog de minder gecontroleerde opwekking van energie, denk
aan zonnepanelen en windenergie in combinatie met de conventio-
nele opwekking van energie.”
De E-mobility division is momenteel een van de sterkste groeiers bin-
nen het grote ABB-concern. Wereldwijd werken er zo’n 850 mensen,
van wie er 250 met R&D bezig zijn. Delft telt nu ongeveer 150 werk-
nemers en er is nog plek voor uitbreiding. Ook in Eindhoven vindt een
deel van de R&D-activiteiten plaats. Daarnaast heeft het bedrijf pro-
ductievestigingen voor haar laadapparatuur in Polen, Italië, de
Verenigde Staten en China. En ook de installed base van laders mag er
zijn. Inmiddels zijn er zo’n 440.000 AC-laders verkocht en zo’n 21.000
DC-laders, en die aantallen nemen rap toe.
LaadinfrasTrucTuur
Een belangrijke basis voor de groei van elektrisch vervoer is de
beschikbaarheid van de juiste laadcapaciteit en laadmogelijkheden.
De komende tien jaar zullen in Nederland naar verwachting 300.000
AC-laders en 40.000 DC-snelladers geplaatst moeten worden om aan
de toekomstige laadbehoefte te kunnen voldoen. Ondertussen groeit
de actieradius van elektrische voertuigen, waardoor de benodigde
laadcapaciteit toeneemt en er zwaardere eisen aan de laadsystemen
worden gesteld. Ook in deze complexe omgeving speelt het ABB
E-mobility Innovation Lab een belangrijke rol. Samen met opdrachtge-
vers, voertuigproducenten én installateurs worden innovatieve oplos-
singen ontwikkeld die breed toepasbaar zijn.
VoerTuigen in heT Lab
In het testcentrum van het ABB E-mobility Innovation Lab wordt het
laden van voertuigen onder extreme omstandigheden getest. In speci-
ale testruimtes worden naast personenauto’s ook complete stadsbus-
sen, vrachtwagens of mobiele machines tijdens het laden getest. Bij de
rondleiding zien we een enorme elektrische heftruck staan, maar er is
ook plek voor vrachtwagens. Daarnaast is er een klimaatkamer aanwe-
zig waar bij zeer lage en zeer hoge temperaturen van -40 °C tot +70
°C wordt gekeken hoe de systemen zich gedragen. Ook bij een hete
zomer in Afrika of een koude winter in Finland moet een laadsysteem
Onlangs heeft ABB het Nederlandse Delft verkozen voor haar Innovation Lab voor EV-charging. Daar ontwikkelt het
bedrijf, in co-creatie met vrijwel alle producenten van voertuigen, slimme laadsystemen en laadinfrastructuren die een
snelle groei van elektrisch vervoer mogelijk maken. Als vestigingslocatie is gekozen voor de campus van de TU Delft
waar het Innovation Lab ooit als start-up begonnen is. TTM.nl mocht rondkijken in deze ‘hotspot onder hoogspanning’.
Hotspot onder
hoogspanning
TeKsT: PAUL QUAEDVLIEG | foTo’s: DAIMLER, PAUL QUAEDVLIEGtechniek
72-73-74-75-76_abbreportage.indd 72 06-12-21 10:23