Pagina 75 van: TTM.nl nr. 5 2021

optimaal functioneren. Naast fysieke tests worden er ook compu-
tersimulaties uitgevoerd met door autofabrikanten geleverde
besturingssoftware van de nieuwste elektrische voertuigen.
sneLLe groei
Dennis Brouwer, bij ABB Electric Vehicle Infrastructure verant-
woordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab, is er al vanaf
het begin van start-up Epyon in 2005 bij. Hij ziet dat de snelle groei
van laadmogelijkheden momenteel overal plaatsvindt. “Langs
snelwegen, bij distributiecentra, bij transportbedrijven, in de bus-
remises, bij winkelcentra, in fabrieken en in woonwijken worden
op dit moment laadpunten geïnstalleerd. En dat varieert van
AC-laders voor thuis tot snellaadpleinen met 350 kW DC-snelladers
voor trucks. Achter die laadpunten zit technologie die ervoor
moet zorgen dat het juiste voertuig op de juiste snelheid wordt
opgeladen, er meerdere voertuigen tegelijkertijd opgeladen kun-
nen worden en er geen overbelasting van het net plaatsvindt.
Smart charging noemen we dat, waarbij ook monitoring van de
systemen en afrekening van energieverbruik belangrijke aspecten
zijn. In ons Innovation Lab worden dagelijks systemen ontwikkeld
en getest. Nieuwe ontwikkelingen zoals de compacte Terra AC
Wallbox om personenauto’s op te laden en de Terra High Power
snelladers voor trucks zijn daar voorbeelden van.”
VrachTwagens
We richten ons even specifiek op het vrachtvervoer. Wat ziet ABB
als de beste laadoplossing voor trucks? Is dat bij een laadpunt
langs de snelweg of toch bij een warehouse of distributiecen-
trum? “Bij trucks die korte afstanden rijden, vaak accelereren en
afremmen is het prima om ’s nachts te laden,” aldus Daems. “Ook
zie ik oplossingen bij dc’s waar je middels portalen boven de
laaddocks kunt opladen. Bij het langeafstandsvervoer moet je
het echt gaan zoeken in snelladers. Momenteel worden de elek-
trische trucks die er zijn, opgeladen via de CCS-norm. ABB heeft
daar opladers voor met vermogens van 175 kW tot 350 kW en
een maximale stroom van 500 A. Vanaf 2022 zou het MCS –
Megawatt Charging System een rol kunnen gaan spelen. Dan
praten we over 1.000 V en 3.000 A, eventueel optioneel naar
1.250 V. Dat betekent ook dat een truck over een speciaal bat-
terijpakket moet beschikken, gekoelde kabels van lader naar
truck, maar ook trafo’s in het energienetwerk. In Azië is men
bezig met de ChaoJi-standaard. Dan gaat het om 1.500 V en 600
A. Bij zowel het MC-systeem als het ChaoJi-systeem worden
andere stekkers gebruikt. ABB helpt mee om tot standaardisatie
te komen.”
emissieVrije binnensTeden
Is het doel om in steden (zero-emissiezones) in 2025 emissievrij te
rijden haalbaar in nog geen vier jaar tijd, gezien de huidige laad-
infrastructuur? “Dat zal zeker een uitdaging zijn”, beaamt
Daems. “In vier jaar tijd kan nog veel gebeuren. Rondom de
steden ontstaan distributiehubs of die zijn er al. Hier kunnen de
grote trucks aandocken en wordt de last mile-delivery met klei-
nere en schonere trucks uitgevoerd. Je ziet nu al ontwikkelingen
dat sommige bedrijven met elektrische trucks de binnenstad
ingaan. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld bouwkranen en ander
bouwmaterieel dat in de binnenstad emissievrij opereert. 2025
komt al heel dichtbij, maar ik denk dat als iedereen samenwerkt
er best veel mogelijk is.”
Van smarT grid naar smarT ciTy
Smart charging zal steeds vaker deel gaan uitmaken van een
omvangrijker smart energiegrid. ABB verwacht dat over onge-
veer tien jaar de eerste smart cities werkelijkheid zullen zijn.
Volgens Daems gaat het energielandschap drastisch veranderen
de komende jaren. “De overgang van fossiele brandstoffen naar
zon en wind zorgt ervoor, dat we minder invloed hebben op de
beschikbaarheid van energie. Vraag en aanbod moeten dus in
balans blijven, terwijl de energiebehoefte, mede door de toena-
me van elektrisch vervoer, steeds meer toeneemt. Dat vraagt om
smart grids die de energiestromen optimaliseren. Dat gebeurt
door gebruik te maken van alle data die de verbonden appara-
ten opleveren. Gelukkig bestaan die systemen al en kunnen we
– door smart homes, smart buildings, smart storage en smart
charging met elkaar te verbinden – smart grids laten ontstaan die
gezamenlijk smart cities zullen gaan vormen. Een elektrisch voer-
tuig is dan niet alleen een gebruiker van energie, maar wordt
tevens een middel om energie op te slaan.”
TTM.nl december 2021 | 75
ook de transportsector en havenbedrijven investeren in elektrificatie. hier de elektrische Terberg-truck die voor het pand geparkeerd stond.
72-73-74-75-76_abbreportage.indd 75 06-12-21 10:24