Pagina 78 van: TTM.nl nr. 5 2021
DAF
Het doet me veel plezier dat DAF met de XF/XG/XG+ International Truck of
the Year 2022 is geworden. Het is een merk waarmee ik in heel mijn loopbaan
altijd een zeer plezierig contact heb onderhouden.
Toen ik met pensioen ging, had DA...
DAF
Het doet me veel plezier dat DAF met de XF/XG/XG+ International Truck of
the Year 2022 is geworden. Het is een merk waarmee ik in heel mijn loopbaan
altijd een zeer plezierig contact heb onderhouden.
Toen ik met pensioen ging, had DAF als afscheid op de proefbaan de nieuw-
ste DAF XF klaargezet en daarnaast een DAF 2600 DKB uit 1974, het eerste
voertuig dat ik als journalist aan een test onderwierp. Rijdend in de 2600
constateerde ik dat het helemaal nog niet zo’n verkeerde truck was en dat
het eigenlijk best wel uitdagend was om weer eens een ongesynchroniseerde
versnellingsbak met 16 versnellingen te schakelen. Rijdend in de XF overviel
me de gedachte dat met dit voertuig de bedrijfsauto toch wel aan het eind
van zijn ontwikkeling moest zijn. Dat laatste bleek natuurlijk niet waar. Als je
de allernieuwste DAF’s bekijkt, zijn er toch weer geweldige stappen vooruit
gemaakt met zaken als camera’s in plaats van buitenspiegels en een zeer
aerodynamisch gevormde cabine, waar eindelijk – onbenullig detail – ook de
ingestanste zijruitjes uit zijn verdwenen.
Misschien nog wel belangrijker is dat DAF van de zelfde jury ook de innova-
tieprijs kreeg. Die werd toegekend vanwege de ontwikkeling van truckmoto-
ren die geschikt zijn voor waterstof als brandstof. DAF ontwikkelde een
motor waarbij de dieselolie wordt vervangen door waterstof en dus niet een
waarbij de waterstof via een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Het
is volgens mij van uitermate groot belang dat er voor het zware wegtransport
een tweede optie is naast elektrische tractie. De problemen van de hoge
accugewichten en de lange laadtijden zijn mijns inziens ook op langere ter-
mijn niet op te lossen, en dan praat ik nog maar niet over de verkrijgbaarheid
van grondstoffen voor batterijen. Wat overigens voor beide alternatieven
geldt, is dat alle daarvoor benodigde elektriciteit vooralsnog voor 90 procent
wordt opgewekt met steenkool, gas en biomassa. Milieutechnisch is de Euro
6 diesel op dit moment nog altijd de beste oplossing. En dat zal nog wel even
zo blijven.
P.C. Wieman “
78 | december 2021 TTM.nl
lookin’ back
“
#DAF
#innovatie
#diesel
78_lookinback.indd 78 06-12-21 10:39