Pagina 14 van: TTM.nl nr. 6 2018
14 | december 2018 TTM.nl
management
laten ze mini-ondernemers zijn, zelf dingen ontwikkelen. Dat ligt
sommige mensen wel, anderen voelen zich in die veranderende
bedrijfscultuur niet meer thuis. Er is best wat personeelsverloop
geweest het afgelopen jaar. We willen onze medewerkers ook
bijstaan in hun taken. Zo hebben we zelfs een lifestyle coach in
huis. We willen ook sociaal innovatief zijn.”
Ook sociaal innovatief…. Op welke gebieden nog meer dan?
“Je moet je bedrijf altijd in ontwikkeling houden, kijken waar
winst is te behalen. We zijn met Hereijgers onderdeel van DistriXL,
een samenwerkingsverband van logistieke familiebedrijven. We
werken echt samen en zijn daarin heel transparant. Kijk, we heb-
ben zelfs een app waarop we de distributieactiviteiten in ons
gezamenlijke netwerk kunnen zien, tot aan de aankomsttijd aan
toe. Door data te delen en samen te werken, verhogen we de
kwaliteit van het transport, maar ook de efficiency van onze acti-
viteiten.”
Wat levert zo’n samenwerking precies op dan? Ik hoor van veel
ondernemers dat het rendement nogal matig is.
“Daar moeten wij ook op letten. Transport is natuurlijk nogal
kapitaalintensief, zeker als het om het wagenpark gaat. Dus moet
je slim zijn, kijken waar je in investeert. Stel dat we niet in DistriXL
zouden participeren, dan moest ik daarvoor twaalf vrachtwagens
kopen. Dat is zo’n forse investering, die krijg ik niet rendabel. Een
vrachtwagen is niet altijd de meest effectieve investering. Als ik
moet kiezen of ik een ton investeer in een auto of in ICT, dan kies
ik voor het laatste. Dat heeft meer opbrengst. Of in twee logistic
engineers, ook een goede besteding. Als het om rendement gaat,
leveren expeditie en logistic services meer op dan transport van A
naar B.”
Wat doen die andere ondernemers dan verkeerd?
“Ik kan niet over anderen oordelen natuurlijk. Maar als je kijkt
naar de vaste kosten, dan blijven die stijgen, terwijl de opbrengs-
ten min of meer gelijk blijven. Dan moet je toch in actie komen,
eens even goed gaan rekenen. Durf maar eens wat meer te vra-
gen. Doe je dat niet, dan is er kans dat het fout gaat. En ja, dat
zie je momenteel om je heen ook gebeuren.”
Je moet dus blijvend werken aan meer opbrengst. Hoe doe je dat
zelf?
“Voor komend jaar wil ik de interne processen tegen het licht
houden. Kijken waar we ze kunnen verbeteren, effectiever
maken. Waar mogelijk met minder mensen hetzelfde werk doen.
Zo hebben we in ons warehouse een rollenbaan voor het lossen
van containers in gebruik genomen. Dit jaar hebben we ook de
elektronische vrachtbrief in gebruik genomen. Scheelt enorm veel
werk, tot wel drie fte. Er is nog veel verbetering mogelijk, onder
meer met slimme ICT. Zo is onze planning bezig met een koppe-
ling met leveranciers en werken we in DistriXL aan central billing.
Goede ICT geeft je bedrijf kracht.”
Dit jaar vielen jullie op met de bushokjescampagne voor nieuwe
chauffeurs. In welke mate voelen jullie het chauffeurstekort?
“Dat was een probleem voor ons. Omdat we groter groeien, had-
den we te maken met verloop, ook bij chauffeurs. De wensen van
medewerkers veranderen ook, ze willen soms maar 3 of 4 dagen
‘Ik investeer liever in ICT dan in een
vrachtauto’
12-13-14-15-16-17_managementbas.indd 14 05-12-18 09:15