16 | december 2018 TTM.nl
management
werken. Dat verandert je werkwijze als
transporteur. Het aantrekken van jonge
mensen was ook een probleem. Daarom
hebben we campagne gevoerd met adver-
tenties in bushokjes, want die komen
jongeren weleens tegen. Adverteren in de
krant heeft weinig zin, want die lezen ze
niet. De campagne leverde ons 130 sollici-
taties op. We hebben onze rij-optimalisa-
tie Driver+ omgevormd naar een rij-oplei-
ding en kunnen nu een opleidingspro-
gramma aanbieden, ik denk als enige in
de regio. Ik zie andere transporteurs wor-
stelen met het werven van chauffeurs,
maar ze bieden geen stageplekken aan,
en hebben ook geen contacten met roc’s
en hbo-opleidingen. Daarmee investeer je
ook in de toekomst van je personeelsbe-
stand.”
In 2015 won BAS de ondernemersprijs van
TLN. De award staat nog bij de receptie.
Wat heeft die prijs voor jullie betekend?
“Publicitair heel veel. Je kan zo’n award
goed benutten. In veel landen zijn ze
gevoelig voor een ‘award winning com-
pany’. Het heeft ons nog meer op de kaart
gezet. Nationaal, maar zeker ook interna-
tionaal.”
Jij bent zelf heel actief bij TLN en tegen-
woordig ook bij FENEX. Wat is de meer-
waarde van het lid zijn van TLN?
“Met BAS waren we al lid van KNV, met
Hereijgers kwam TLN daar bij. Toen gin-
gen mijn ogen open voor wat TLN alle-
maal te bieden heeft, met toegang tot
diverse diensten. Tijdens onze reorganisa-
tie kreeg ik informatie over arbeidsrecht,
als forwarder moest ik een bedrijfsregle-
ment opstellen en kon ik terecht bij FENEX.
Ook kom je veel te weten over wet- en
regelgeving, en bij boetes is er altijd wel
iemand die raad weet. Ja, dat lidmaat-
schap kost wat, maar het inhuren van een
consultant of jurist is ook niet gratis. Met
TLN kunnen we ons werk nog beter doen,
en daar gaat het uiteindelijk om.”
#rendement
#procesverbetering
#tln
‘Transportbedrijven moeten hogere tarieven durven vragen’
12-13-14-15-16-17_managementbas.indd 16 05-12-18 09:15