Pagina 18 van: TTM.nl nr. 6 2018

18 | december 2018 TTM.nl
Wat brengt de Brexit?
Dat doet in ieder geval directeur Henk van Bentum van het gelijknamige
transportbedrijf in Woudenberg. Met 50.000 oversteken per jaar zag hij
de bui al in een vroeg stadium hangen. “Wij gaan uit van het zwartste
scenario. Maar inmiddels kan ik zeggen dat we alles wat we van tevoren
konden regelen, inmiddels getackeld hebben. Waar we invloed op heb-
ben, zou in principe straks Brexitproof moeten blijken”, meent Van
Bentum vrij stellig. “Het grote voordeel is dat wij voornamelijk onbege-
leid transport doen via alle vier de ferrymaatschappijen”, vertelt Van
Bentum. ”Daarbij hebben we in Engeland een uitgebreid netwerk klaar-
staan om de goederen verder te trekken. De Eurotunnel gebruiken we
alleen voor de spoedzendingen. Dat doen we wel begeleid. Verder heb-
ben wij geen just-in-time ritten, dat scheelt natuurlijk wel.”
Crossings
Waar vervoerders het meest tegenaan denken te lopen bij een harde
Brexit zijn de douaneformaliteiten aan de Engelse kant. “Ik krijg samen
met mijn contacten aan de overkant niet de indruk dat de Britse customs
zich heel stevig op een mogelijk harde Brexit voorbereiden”, constateert
Van Bentum. “Goed, als er een overeenkomst komt, hebben ze nog twee
jaar de tijd. Maar als die er niet komt, is het Verenigd Koninkrijk na 29
maart een derde land. Met alle extra douanehandelingen. Ik zie niet hoe
de Britse douane dat kan handlen. Al denk ik dat het voor onbegeleid
vervoer dan nog de minste problemen geeft. Als de papieren in orde zijn,
kan dat zo door. Maar er zijn 4,2 miljoen crossings via de tunnel. Dat is
allemaal begeleid. Daar hebben we de kans dat de file naar de tunnel
straks al net buiten London begint.”
Kans
Van Bentum ziet zichzelf als superspecialist op Engeland. “Wij hebben
een uitstekend netwerk en dat koesteren wij. Daarom proberen wij de
hele Brexit toch vooral als een kans te zien. Dat eiland is na 29 maart niet
plotseling gezonken. Ik voorzie dat het aandeel onbegeleid zal groeien
en dat de handelsstromen zich zullen wijzigen. Daarin proberen wij ook
mee te denken met onze klanten. Ook is het goed mogelijk dat Engeland
na een harde Brexit snel een handelsovereenkomst met de Verenigde
Staten sluit. Maar daar kan nooit alles vandaan komen. Bovendien, han-
delsstromen veranderen continu. Dus daar moet je flexibel mee omgaan.”
Vertrouwen
Bij Ewals Cargocare ziet business unit director trailernetwerk Eric
Postulart de toekomst ondanks alles toch min of meer met vertrouwen
tegemoet. “Ons meeste vervoer is onbegeleid én wij hebben een eigen
organisatie in Engeland met eigen trucks en eigen personeel. Wij zijn die
organisatie nu al aan het versterken, want wij zien daar mogelijkheden.
Maar ook wij hebben onze zorgen. In Nederland heeft de overheid de
zaak redelijk op de rails, maar aan de Engelse kant zie ik weinig gebeu-
ren. Al is maar 20 procent van ons transport begeleid, daar hebben we
straks dus chauffeurs met paspoorten en CEMT-vergunningen voor nodig.
Op het moment dat we deze TTM.nl schrijven, is het nog ongewis hoe de stemming in het Britse
Lagerhuis over de deal tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk zal uitpakken. Zie hier precies het
probleem waar talloze ondernemers mee worstelen. Want zelfs als je je voorbereidt op het meest
zwarte scenario blijven er nog ongelooflijk veel losse eindjes over. Maar het is niet allemaal kommer
en kwel. TTM.nl sprak met drie transporteurs op Engeland die ook nieuwe kansen verwachten.
Nieuwe kansen
in Engeland
teKst: BERT ROOZENDAAL | Foto’s: TTM.NL, ROOZWORKSreportage
18-19-20-21_brexit-reportage.indd 18 05-12-18 09:43