Pagina 21 van: TTM.nl nr. 6 2018

Wij rijden vanaf zo’n beetje elke Europese Noordzeehaven op Engeland
met chauffeurs en auto’s van verschillende nationaliteiten. Dus zijn we nu
al CEMT’s aan het verzamelen. Want die zijn in andere landen schaars. In
bijvoorbeeld Tsjechië is men veel minder met de Brexit bezig dan hier.
Maar wij rijden wel vanuit dat land. Maar ook aan de Britse kant kan er
van alles misgaan. Het zal de Britse douane straks een zorg zijn of iets op
tijd komt of niet. Maar dat hebben wij niet in de hand.”
Postulart ziet grote verschuivingen komen richting het onbegeleid ver-
voer. “Het is in ieder geval de oplossing die wij onze klanten adviseren.
Ook omdat wij het goed kunnen behandelen. Daar liggen dus kansen.
Ook scheelt het dat wij nog een douane-expediteur als partner hebben.
Daar kunnen onze klanten gebruik van maken. De vraag is natuurlijk of
die op tijd genoeg handjes kan opleiden. Los van dit alles verwacht ook
ik dat de totale markt gaat schuiven. In geval van een harde Brexit wat
sneller dan bij een geleidelijke overgang.”
Beren oP De weg
Ook Suzanne Dirksen, sales manager bij Schavemaker Logistics &
Transport, ziet naast beren op de weg ook kansen. “Ik volg al vanaf het
eerste Brexitgeluid de ontwikkelingen op de voet. Wij zijn begonnen met
een risico-analyse op drie scenario’s. Wij zijn ook al vroeg begonnen met
het voorlichten van onze klanten. Ons viel op dat met name het mkb nog
vrij laconiek was. Dat heeft iets van ‘wat als het niet doorgaat’? Toch
krijgen die het ‘t moeilijkst, de grote bedrijven komen er wel doorheen.
Maar wij hebben ook veel kleinere klanten en daar zit onze grootste zorg.
Zij moeten ook beducht zijn dat handelsstromen mogelijk anders gaan
lopen of wegvallen. Dat geldt ook voor de Britten zelf.”
Dirksen adviseert haar klanten om hún Engelse klanten er van te door-
dringen dat die hun voorraad op orde moeten hebben. Want bij een
harde Brexit komt er hoe dan ook vertraging met leveringen. “Mensen
zijn nog gewend dat als ze iets bestellen, dat dat er overmorgen op zijn
laatst is. Wij bereiden ons er op voor dat leveringen ten minste één dag,
mogelijk twee dagen langer onderweg zijn. Fixed deliveries? Dat gaat
niet meer, omdat we niet weten wanneer de trailer wordt vrijgegeven.
We geven ook voorlichting over het papierwerk. Vervoer naar Engeland
als derde land is in principe niet veel moeilijker dan nu. Als de papieren
maar kloppen, en dat is veel meer werk. Wat dat betreft baart het mij
zorgen dat de overkant nog niets geregeld heeft. Dat zal ongetwijfeld
wachturen geven die wij straks niet kunnen declareren bij onze klanten.
Wij kunnen onze klanten alleen maar meegeven dat ze vanaf januari in
ieder geval al hun zendingen goed gedocumenteerd hebben. Nu hebben
we nog te veel CMR’s waar alleen op staat ‘33 pallets, 24 ton’.”
CaBotage
Hoewel Engeland met 3.000 crossings maar 8 procent van het totale trans-
port van Schavemaker is, wil het bedrijf er wel mee doorgaan na de Brexit.
“Wat wij wel verwachten is dat we geen cabotageritten meer mogen doen.
Dan moeten we dus nog meer terugvallen op Engelse trucking waar nu al
een gigantisch tekort aan is. Ook rijden wij met verschillende nationalitei-
ten met auto’s die ook in het betreffende land geregistreerd staan. Die Pool
mag straks het land wel in als hij een paspoort heeft, want Polen hoort bij
Europa. Maar heeft de Poolse regering straks ook voldoende ritvergunnin-
gen bemachtigd? Want die moeten uit het land van herkomst komen.”
Maar ook Dirksen ziet kansen. “Ik zeg al anderhalf jaar lang dat we een
grote verschuiving richting onbegeleid transport en vervoer per container
gaan krijgen. Dat hoeft ook niet langer te duren en is redelijk betrouw-
baar. Daar kunnen wij op inspelen. Wij werken nu al met Engelse trucking
en agentschappen. Bijvoorbeeld voor klepleveringen. Wat ik ook zie
gebeuren is dat Europese leveranciers hun waren wel aan Engeland willen
leveren als ze het zelf maar komen ophalen.”
TTM.nl december 2018 | 21
ewals heeft zelf een eigen organisatie en trucks in engeland. Hier gaat ewals met DFDs mee.
18-19-20-21_brexit-reportage.indd 21 05-12-18 09:44