TTM.nl december 2018 | 23
Iveco is goedbeschouwd de uitvinder van de vrachtwagen met
Liquefied Natural Gas (LNG) als brandstof. Daarom is het ook aan
het Italiaanse merk om als eerste een LNG-truck in te zetten op
onze internationale testroute. Hoeveel LNG verdwijnt er na de
testrit in de tanks?
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
Iveco Stralis NP 460 Hi-Way
De internationale verbruikstest van TTM.nl is een klassieker. Talloze trucks reden de
ruim 530 km lange route, vaak met licht zenuwachtige demochauffeurs achter het
stuur. Startpunt is steevast Shell-tankstation Bergh aan de A12. Daar kun je wèl die-
sel tanken, maar geen LNG. Dus verleggen we voor de test van de Iveco Stralis
‘Natural Power’ het startpunt naar het Rolande LNG-vulpunt in Westervoort, zo’n 17
km verderop. Het tanken van LNG is een nauwkeurige procedure. Niet alleen zijn er
tal van veiligheidsregels, LNG moet goed gekoeld zijn voordat het de tank in kan
stromen. Dat betekent dat je in sommige gevallen even moet wachten voor de
tankinstallatie klaar is. Het tanken zelf gaat best snel, maar voordat we met de Iveco
kunnen vertrekken zijn we netto toch wel een kwartier bezig, meer dan bij een
tankbeurt voor diesel.
OTTO
Maar terwijl onze demochauffeur de Iveco probeert vol te tanken, hebben wij de
gelegenheid de Stralis NP 460 eens goed te bekijken. De Iveco beschikt over twee
LNG-tanks aan weerszijden van het chassis. De tanks zijn allebei goed voor 195 kg
aan LNG, want ja, LNG meet je in kilo’s en niet in liters. Volgens Iveco moeten die
twee volle tanks (samen 390 kg dus) goed zijn voor een actieradius van 1.600 km,
dus bang om met lege tanks te komen staan hoeven we vandaag niet te zijn. Onder
de tank zien we trouwens een wat platte, erg lelijke uitlaat vandaan komen.
Verdient echt niet de schoonheidsprijs. Het maakt overigens niet uit op welke tank,
links of rechts, je het tankpistool aansluit. Beide tanks zijn via één aansluiting te
vullen. We laten de in helderblauwe lak gespoten cabine van de Stralis even kante-
len voor een blik op de krachtbron, want die is bijzonder. Het is de FPT Cursor 13,
een 12,8 liter grote otto-motor, voorzien van bougies dus en werkend volgens het
Go your
own way
22-23-24-25-26-27_testiveconp460.indd 23 05-12-18 13:27