Pagina 25 van: TTM.nl nr. 6 2018

TTM.nl december 2018 | 25
Het tanken van
LNG is een
secuur klusje.
De werkplek is
niet slecht,
maar is ook
geen topper.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Iveco
Type
Stralis NP 460 Hi-Way
Motor
Type
FPT Cursor 13
Slagvolume
12,9
Vermogen
460 pk bij 1.600 omw./min.
Koppel
2.000 Nm bij 1.100 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
ZF 12TX 2011 TO Hi-Tronix, 12 versnellingen
Banden voor
Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolvering + stabilisatorstang
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.724
Eigen gewicht tijdens test (ton)
40
Hoogte kopschot (m)
3,85
Frontaal oppervlak (m2)
9,5
Achterasreductie
2,64
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.200
Spoilers
Verstelbare dakspoiler, fenders,
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
66,0
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Iveco Nederland
Wanraay 9
6673 DM Andelst
www.iveco.nl
stoichiometrische verbrandingsprincipe. Iveco plaatst deze motor, omdat het
ervan overtuigd is dat de otto-motor het beste past bij toepassing van gas, zowel
voor LNG als CNG. Met de cabine weer op zijn plek en volle LNG-tanks zijn we
klaar voor vertrek.
PAKKET
De Iveco Stralis NP 460 in deze test is voorzien van de Hi-Way cabine. Dat is de
grootste cabine, de vloer ligt op een heel nette 135 cm. Er zijn drie traptreden,
dus of je nu links of rechts instapt, in vier stappen ben je binnen. De Stralis heeft
natuurlijk een bekend interieur, dat inmiddels al weer jarenlang meedraait. In
cabinetests scoort de Stralis nooit optimaal, maar toch valt er best goed mee en
in te leven. De Stralis wordt volgend jaar volledig vernieuwd, maar Iveco levert
op onze testtruck toch nog een update met een nieuw cabinepakket, bestaande
uit nieuwe stoelbekleding, een gordijn dat helemaal dicht kan en een zonne-
scherm dat iets verder naar beneden kan.
EcOrOLL
Veel belangrijker dan de cabine-uitvoering is natuurlijk de aandrijflijn van de
Stralis NP 460. De Cursor 13 gasmotor levert 460 pk, en daarmee komt Iveco
op een acceptabel niveau voor internationaal transport. De Cursor 9-motor die
we eerder testten, had 400 pk. Belangrijker dan de pk’s is het koppel van deze
motor. Dat bedraagt 2.000 Nm en is beschikbaar vanaf 1.100 toeren. De motor
is gekoppeld aan de bekende ZF Traxon bak, die Iveco Hi-Tronix noemt. Op
onze testtruck zit ook Hi-Cruise, Iveco’s eigen predictive cruise control. Ook
EcoRoll is aanwezig, wat we zelfs al tijdens de eerste kilometers op weg naar
de Duitse grens kunnen merken! Eenmaal in Duitsland voelen we veel van de
oneffenheden van de A3 doordringen in de cabine. De 8-tons vooras, met
385/55 Michelins, helpt natuurlijk ook niet om het voor ons comfortabeler te
maken.
STIL
Het comfort zou dus iets beter kunnen, maar de Cursor 13 zorgt wel voor stilte
in de cabine. Onze geluidsmeter laat, terwijl we met 85 km/h en 1.200 toeren
voortzoeven, een geluidsniveau van 66 dB(a) zien. Dat is heel netjes en je kunt
ook met je eigen oren beoordelen: het motorgeluid is ontdaan van de die-
seldreun. Die is in dieselauto’s eigenlijk nooit tot last, maar in deze Stralis merk
je dat je ook zonder kunt en dat dat bijzonder prettig is.
EcHT STIL
Op de Autobahn stellen we Hi-Cruise bij 85 km/h in op 5 km/h overspeed en 5
km/h underspeed. Moeiteloos trekt de Iveco ons over de Duitse heuvels. Gaat het
bergaf, dan werken de retarder en de voetrem netjes samen. Een motorrem zit
er niet op deze Stralis NP, want dat past niet bij een gasmotor. Op onze befaam-
de klim verslikt de ZF Hi-Tronix zich even. Onze chauffeur schakelt met de hand
terug van 7 naar 5, waarop de Hi-Tronix de zesde gang inlegt en de aandrijflijn
het even af moet leggen tegen het hellingspercentage: we staan stil. We zijn
daarna ook weer vlot op weg, maar opmerkelijk en zeker onverwacht is deze
hick-up wel.
22-23-24-25-26-27_testiveconp460.indd 25 05-12-18 13:27