26 | december 2018 TTM.nl
test
BIO
Na ruim 565 kilometer staan we weer in Westervoort en tanken in totaal 154 kg
aan LNG. We komen uit op een gemiddeld verbruik van 27,2 kg LNG op 100 km.
Dat is in vergelijking met een dieseltruck een net verbruik. Kijken we naar de
actieradius, dan scoren we met dit verbruik 1.452 km, iets minder dan wat Iveco
ons vooraf beloofde. Beter kan ook, werd met een actieradius van 1.700 km
onlangs bewezen op de route Londen-Madrid. Deze test bewijst maar weer eens
dat LNG echt een alternatief voor diesel is. De extra kosten voor aanschaf van de
truck en het onderhoud moeten echter wel terugverdiend worden. Het moet
echter een goed gevoel geven om te weten dat met het rijden op LNG een CO2-
besparing van 10-20 procent ten opzichte van diesel wordt behaald. In de toe-
komst kunnen we zelfs CO2-neutraal gaan rijden, met bio-LNG op basis van ons
eigen afval. Dat is nog wel even weg, maar wel iets om niet alleen van te dromen,
maar ook naar te streven. Diverse instanties, waaronder Iveco zelf, werken er in
ieder geval hard aan. Een pluspunt van de gasmotor in deze Iveco is dat er hele-
maal geen AdBlue nodig is.
Het inzetten van een LNG-truck is geen eitje, zo bespreken we elders in deze
editie van TTM.nl. Het is daarom wel een beetje makkelijk van Iveco om zich te
tooien met hashtags als #followtheleader en #deathofdiesel. De Iveco Stralis NP
460 voldoet in ieder geval op onze testroute, nu is het aan anderen om LNG-
trucks als deze te laten fl oreren in het wagenpark van transportbedrijven.
Echt een bijzondere motor,
deze FTP cursor 13.
De Hi-Tronix
transmissie laat
zich bedienen
met deze knop-
pen in het dash-
board.
De tank aan de
linkerzijde,
goed voor 195
kg LNG. Let op
de foeilelijke
uitlaat.
TOTAALVErBrUIK
LNG 27,2 kg/100 km
AdBlue
0,0 l/100 km
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
#stopstart
#1452km
#co2neutraal
22-23-24-25-26-27_testiveconp460.indd 26 05-12-18 13:27