TTM.nl december 2018 | 29
Rijden op (fossiel) LNG of CNG is beter voor het milieu en het kli-
maat dan rijden op diesel. En het is de enige logische weg naar
het rijden op bio-LNG die wél (nagenoeg) zero-emissie en schoon
is. In die zin hadden de deelnemers aan de TTM.nl Summit weinig
begrip voor de houding van het ministerie van Financiën. Want
waar veel Europese landen methaan als truckbrandstof omarmen,
trekt uitgerekend Nederland zijn handen ervan af.
TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD
Eerste TTM.nl Summit over LNG
Voor de eerste TTM.nl Summit nodigde dit magazine een aantal transporteurs
die met LNG-voertuigen rijden en een aantal leveranciers van deze brandstof
uit om van gedachten te wisselen over de potentie, toekomst en duurzaamheid
van LNG. Met als alles overheersende vraag: valt er een businesscase mee te
maken? Daarover kun je van mening verschillen, zo bleek. Maar men was wel
unaniem van mening dat de ontwikkelingen rond LNG grote stappen maken. In
tien jaar tijd, om met de woorden van wagenparkbeheerder Marcel Pater van
Peter Appel Transport te spreken, ‘hebben we een tijdreis gemaakt om te
komen waar we nu zijn.’
HEEl Eind Op wEg
En waar zijn we dan nu? Kort samengevat is dat een heel eind op weg. Maar nog
láng niet ver genoeg. Nederland telt momenteel 500 LNG/CNG-trucks, waar er
ruim 1.400 verwacht waren. Maar al is dat slechts een half procent van alle trucks,
het aantal groeide tot vorige maand gestaag, mede door de komst van de
tweede generatie LNG-voertuigen met hogere vermogens en grotere actieradius.
Ook met de infrastructuur gaat het volgens de deelnemers goed. In Nederland
staan 27 tankstations waar je LNG/CNG kunt tanken. Het aantal CNG-only stations
zit over de 100. Dat is voldoende voor een landelijke dekking en daarmee is de
kip/ei-vraag niet meer aan de orde. Nederland scoort hier veel hoger dan in de
ons omringende landen. “Maar daar wordt aan gewerkt’, aldus Alex van den
‘LNG staat
nu in z’n
achteruit’
>
28-29-30-31-32-33-34-35_rondetafel-lng.indd 29 05-12-18 10:18