Pagina 32 van: TTM.nl nr. 6 2018

32 | december 2018 TTM.nl
summit
is dat die intervallen steeds langer worden en dat vooral de betrouwbaarheid
binnen afzienbare tijd gelijk is aan die van een dieselvoertuig. Marcel Pater:
“Bij de eerste generatie LNG waren het aandrijflijnstoringen van uiteenlo-
pende oorzaak zoals foutcodes, bougies en de gasklep. Bij de LNG Euro
6-generatie zien we een beter beeld, dat qua betrouwbaarheid beter richting
diesel gaat”, weet hij. “Vergeet niet dat de industrie pas vier jaar serieus met
LNG-voertuigen bezig is”, wijst Hendrickx. “De industrie, inclusief de Duitse,
gaat nog met van alles komen. Van hogere inspuitdrukken voor HPDI-
motoren met heel nieuwe soorten injectoren. We krijgen straks Ottomotoren
zonder bougies, maar met ionisatietechniek en er komen dikke vermogens en
een actieradius richting 2.000 kilometer. Bedenk dat de vrijstelling van de
Maut daar een grote aanjager is.”
planning
Waar alle vervoerders een dikke hekel aan hebben, is als een brandstof ingrijpt
op hun planning. “In feite is elke extra randvoorwaarde rond een auto een
belemmering. Wat LNG betreft: hoe dichter de infrastructuur wordt, des te
beter”, meent Van der Molen. “Bij een dieselvoertuig is de actieradius nooit
een probleem. Gas moet je beter plannen.” De rol van de chauffeur blijkt min-
der doorslaggevend. “Al helpt het niet dat je alleen gecertificeerde chauffeurs
kan laten tanken. Dat is wel eens problematisch. Want je zet niet zomaar even
een andere chauffeur op een LNG-auto”, ervaart Ard Jongeneel van Jongeneel
Transport. Overall is de aanwezigen de implementatie van LNG binnen hun
bedrijf meegevallen. Volgens Van den Adel van Shell helpt de tweede genera-
tie voertuigen hier behoorlijk. “Veel chauffeurs wilden niet op een handge-
schakelde auto rijden. Maar de verschillen worden steeds kleiner.” Toch lopen
de bedrijven tegen hobbels aan. Er wordt bijvoorbeeld steeds meer inpandig
gelost. Dat geeft vragen van verladers hoe dat zit met dat gas. “En op de ferry’s
mag je wel met een LNG-voertuig benedendeks staan. Maar door de
Eurotunnel mag je weer niet met een LNG-truck”, vult Hendrickx aan.
TanKEn duuRT lang
Waar het rijden redelijk soepel gaat, ervaren de rondetafeldeelnemers bij het
tanken nog wel eens de nodige problemen. De grootste klacht is dat het lang
duurt, al zegt Hendrickx dat de nieuwste installaties al veel sneller zijn. Bij de
drie installaties die Pitpoint dit jaar opende, is dat al het geval. Verder speelt
dat hoe meer tankstations er zijn des te minder kwetsbaar de LNG-keten is.
Robert Goevaers: “Toen we nog maar vier stations hadden was de uitval van
één meteen rampzalig. Maar ook met 27 stations kan de uitval van één sta-
tion nog steeds grote gevolgen hebben.” Leegstraten onderschrijft dat: ”Ik
kan nog niet naar 100 procent LNG, want dan heb ik geen terugvaloptie. Wij
maken nog wel eens mee dat er een LNG-truck op zijn geplande stop niet kan
tanken. Dan moet er binnen een kring van 10-15 kilometer eigenlijk wel een
andere zijn”, zegt Leegstraten. Ard Jongeneel vindt dat de toeleveranciers
elkaars passen moeten accepteren. Dat is nu nog niet overal het geval. De
vertegenwoordigers van Pitpoint, Shell en Rolande vertellen dat daar aan
gewerkt wordt. Wat Ard Jongeneel opvalt, is dat het buitenland veel minder
strenge veiligheidseisen stelt tijdens het tanken. “Mijn chauffeurs zijn daar
‘Een gasauto heeft meer impact
op de planning’
Jan Willem Drijver, Pitpoint
‘Denk bij LNG ook aan de
scheepvaart en biomethaan’
Pitpoint is de oudste LNG-leverancier in ons land. Managing director
Jan Willem Drijver: “Pitpoint en Primagaz zijn in 2016 een joint ven-
ture aangegaan, met als doel niet alleen het wegverkeer te bevoor-
raden maar ook LNG voor de binnenvaart en biomethaan te leveren.
We hebben nu vier LNG-stations voor trucks in Nederland en bouwen
er nu een voor de binnenvaart in Keulen. Volgend jaar openen we
nog zeker twee stations in België en meerdere in Duitsland, en we
zoeken nog een tweede bunkerlocatie voor LNG in Nederland.”
Henk-Jan van der Molen, Vos Logistics
‘LNG is nu volwassen’
Van de 1.000 voertuigen van Vos Logistics rijden er nu ruim 50 op
LNG. Zowel nationaal als internationaal. “Wij begonnen tien jaar
terug met de Mercedes-Benz Economic. Dat was geen succes. Toen
ging het om meer sustainability en dat bleek fors duurder vanwege
de veelvuldige stilstand. Nu is LNG volwassen. Wij verwachten veel
van de vrijstelling van de Duitse Maut voor LNG-voertuigen.”
>
>
28-29-30-31-32-33-34-35_rondetafel-lng.indd 32 05-12-18 10:18