Pagina 35 van: TTM.nl nr. 6 2018

TTM.nl december 2018 | 35
#stapterug
#businesscase
#tco
een bezienswaardigheid in hun veiligheidskleding.” Wat ook gebeurt, is dat
er wel twee pompen zijn maar slechts één operationeel is. “Hier heb je nog
wel een beetje een kip/ei-vraag”, stelt Hendrickx. “Het probleem bij ons is dat
bijvoorbeeld van onze 13 pompen er slechts een paar break-even draaien, de
rest maakt in feite nog verlies omdat er nog niet genoeg trucks zijn.“
BuSinESScaSE laSTig
Alle genodigden rapporteren een meerprijs van rond de 40.000 euro voor een
LNG-voertuig. Daar gaat dan een zeven mille MIA en Vamil vanaf en Herbert Sas
had het geluk dat de provincie Gelderland als enige een subsidiepotje heeft. De
grote vraag is natuurlijk of je daarmee op dit moment een businesscase kunt
maken. Henk-Jan van der Molen vatte dat goed samen. Volgens hem blijft dat
een lastig verhaal. “Je wilt het liefst onafhankelijk kunnen bepalen of je LNG
inzet of niet. Maar nu moet je daarvoor minimaal 170.000 km per jaar rijden om
in de buurt van break-even te komen. En de enige andere weg is te proberen om
via allerlei samenwerkingen met klanten, de industrie en brandstofleverancier de
meerprijs weg te werken. Want er is een meerprijs en iemand moet die betalen.”
Marcel Pater is vrij duidelijk: “De TCO is alleen met subsidie én accijnsteruggave
redelijk vergelijkbaar met die van diesel. Nu die korting dreigt weg te vallen, zal
de klant de voordelen boven de nadelen moeten afwegen en die extra kosten
van de accijnsteruggave moeten dragen.” “Dat het ministerie van Financiën nu
de accijnsregeling intrekt, is twee jaar te vroeg”, meent Goevaers. “Het enige dat
een ondernemer wil, is zekerheid over een acceptabele termijn. Maar in feite is
de afschrijftermijn nu weer terug naar zeven jaar. Net als in het begin. Financiën
vindt dat acceptabel, maar een vervoerder kan niet werken op die termijn. Het
bijzondere is dat LNG in Europa snel opkomt, maar uitgerekend in gidsland
Nederland nu in zwaar weer dreigt te komen. En wat ik het meest krom vind, is
dat Financiën de accijnsregeling mede stopt vanwege de derving op de dieselac-
cijns. Eeh, volgens mij zijn we de hele transitie gestart om juist zo snel mogelijk
onafhankelijk van diesel te worden!”
gOEd pERSpEcTiEF
Volgens Peter Leegstraten is er voor stadsdistributie wel een goed perspectief
voor LNG. “Stadsbesturen willen diesel de stad uit. Dat gaat gebeuren.
Tegelijkertijd begint het heel langzaam te dagen dat in 2025 de gewenste
elektrische stadsdistributie er niet zal zijn, al wil men dat graag. Dit nog los
van de congestie die dat gaat geven als we naar kleinere voertuigen moeten
overstappen. Dan blijft er voor een efficiënt vervoer met trekker-oplegger
eigenlijk alleen LNG met de stap naar Bio-LNG over.”
Waar alle deelnemers het over eens zijn, is dat als de overheid zich écht houdt
aan zijn CO2-opdracht, LNG/CNG nu zeer onwenselijk achteruit gezet wordt.
”Fossiel LNG is weliswaar CO2-technisch niet heel interessant”, meent Van der
Molen, “Maar als we nu niet investeren in de infrastructuur voor vloeibaar
gas, dan komen we nooit uit bij bio-LNG.” En dat heeft volgens Goevaers
grote potentie: “Er is momenteel genoeg natte fractie om 40.000 trucks en
300 grote binnenvaartschepen op LNG aan te drijven. Maar dan moet je wel
je infrastructuur in standhouden en dat kan nu nog alleen met LNG.”
Marcel Pater, Peter Appel Transport
‘Over wat we geleerd
hebben, kunnen we een
boek schrijven’
Herbert Sas Transport en Fruit
‘Bij ons rijdt de LNG auto
24/7’
Wagenparkbeheerder bij Peter Appel Transport Marcel Pater noemt
het een lange reis. “We zijn sinds 2012 bezig met LNG en reden al op
CNG, onder meer samen met Albert Heijn. We hebben nu 29 voertui-
gen op deze brandstof en we kunnen inmiddels met onze ervaring
een heel boek vullen. Het transport zal de komende 10 à 20 jaar
enorm veranderen en wij, die veel in steden rijden, zullen daarin
voorop gaan.”
Herbert Sas is directeur van het gelijknamige transportbedrijf en
fruithandel. “Bij ons hebben we één Iveco LNG-truck. Dat doen we
ook zeker vanuit onze duurzaamheidsvisie. Maar tegelijkertijd blijft
het moeilijk er een businesscase mee te maken, ook al rijdt onze
truck zo’n beetje 24/7.”
>
28-29-30-31-32-33-34-35_rondetafel-lng.indd 35 05-12-18 10:19