TTM.nl december 2018 | 37
Trucks met als brandstof Liquefied Natural Gas (LNG) zijn hele-
maal hip & happening. Gas zou de brandstof van de toekomst
zijn, en dus moet je je als vervoerder goed afvragen of je een
truck koopt op diesel of toch op LNG. TTM.nl test nu echter de
Volvo FH met LNG èn diesel!
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL
Volvo FH 460 LNG
Globetrotter XL
Dubbelop dus, zo lijkt het, maar op de Volvo FH LNG die wij daar op een nog
donkere ochtend zien staan, staat toch echt ‘gas powered’. De auto is ook nog
eens babyblauw gespoten, dus enige duurzame insteek is wel te verwachten. En
dat klopt natuurlijk: Volvo gaat echt helemaal voor LNG, maar technisch op een
andere manier dan Iveco en Scania. Waar die twee merken kiezen voor de otto-
motor, met eigenlijk de techniek van een benzinemotor, wil Volvo vasthouden
aan het dieselprincipe. De G13C-motor die in onze testtruck ligt, is een aange-
paste dieselmotor, waarvan Volvo beweert dat hij voor 85 procent uit dezelfde
onderdelen bestaat als de diesel die we allemaal kennen. De motor is niet alleen
gebaseerd op het dieselprincipe, hij gebruikt het ook echt! Aan de linkerkant van
het FH-chassis zit een 205 kg grote LNG-tank, aan de rechterkant van het chassis
zit een 170 liter grote dieseltank en ook nog een 64 liter grote AdBlue-tank. Hoe
zit dat? Volvo gebruikt diesel om de verbranding van LNG te optimaliseren. Bij
het gas in de motor wordt voor de verbranding een beetje diesel bijgespoten.
Een niet eerder vertoond principe, al had Volvo wel eerder methaan-dieseltrucks
op de markt, dual fuel dus. In theorie zou de truck echt op LNG rijden en wordt
de diesel slechts marginaal bijgespoten. De benodigdheid van diesel betekent in
ieder geval wel dat er maar één tank LNG aan het chassis van de Volvo kan wor-
den gemonteerd, dus dat betekent sowieso een minder grote actieradius dan de
concurrentie.
KOEl
Terwijl wij de Volvo bekijken, tankt testchauffeur Christian de LNG-tank vol. Dat
doen we, net als bij de test met de Iveco Stralis NP, bij Rolande in Westervoort.
Het tanken zelf is onderworpen aan strenge veiligheidsregels. Omdat LNG
Super
Swede!
36-37-38-39-40-41_testvolvofhlng.indd 37 05-12-18 09:16