Pagina 39 van: TTM.nl nr. 6 2018

TTM.nl december 2018 | 39
Begin- en eind-
punt van deze
test: het
Rolande lNG-
tankpunt in
Westervoort.
De plek achter
het stuur is in
orde. Er zijn nog
steeds chauf-
feurs die kiezen
voor de I-Shift-
bediening naast
de stoel.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Volvo
Type
FH 460 LNG
Motor
Type
G13C
Slagvolume
12,8 l
Vermogen
460 pk bij 1.700 omw./min.
Koppel
2.300 Nm bij 1.050 omw./min.
Aandrijflijn, onderstel
Transmissie
I-Shift AT2612F, 12 versnellingen
Banden voor
Michelin X-Line Energy 385/65 R22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolvering
Vering achter
Luchtvering
Banden oplegger
Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.580
Eigen gewicht tijdens test (ton)
39,8
Hoogte kopschot (m)
3,92
Frontaal oppervlak (m2)
9,35
Achterasreductie
2,47
Motortoerental bij 85 km/uur in hoogste
gang (omw./min.)
1.100
Spoilers
Kleine dakspoiler, fenders
Geluidsniveau bij 85 km/uur (dBA)
64,5
Basisprijs (€)
Op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
Op aanvraag
Importeur
Volvo Trucks Nederland
Postbus 95
4153 ZH Beesd
www.volvotrucks.nl
gekoeld wordt tot -161°C voordat het de tank in gaat, is veiligheid van groot
belang. Dat zien we zelf ook wel als we naar de slangen en het tankpistool
kijken. Daar staat het ijs al snel op en je moet er niet aan denken dat met je
blote handen aan te raken. Handschoenen aan en een beschermende kap voor
het gezicht dus. En dan nog is het goed opletten, want als je zo vroeg bent als
wij moet de LNG-tankinstallatie de brandstof eerst koelen, en dat kost weer
extra tijd. LNG tanken kost sowieso meer tijd dan een gemiddelde tankbeurt
voor diesel, dat is wel duidelijk.
NORMAAl
We zitten niet elke dag in een Volvo FH, dus als de cabine weer op zijn plek
staat, willen we die ook graag even van binnen bekijken. De cabinevloer ligt
op 155 cm hoogte en met drie treden zijn we in vier stappen binnen in de
Globetrotter XL-cabine. De montage van de G13C-motor heeft geen enkel
gevolg voor de cabine; het interieur ziet eruit als bij elke andere FH. Er is een
motortunnel van 8 cm, maar we kunnen op de vloer prima rechtop staan en
we kunnen prima naar buiten kijken door het fijn grote dakluik, echt een
pluspunt van de FH. Verder doet de FH zeer vertrouwd aan en dat is eigenlijk
alleen maar fijn. De chauffeur hoeft zich in ieder geval niet aan te passen als
zijn werkgever kiest voor een FH op LNG.
STIl
Ook als we eenmaal onderweg zijn met de FH merken we maar weinig ver-
schillen met de dieselgestookte versie. De motor is op kruissnelheid zeker stil-
ler dan de dieselversie. Net als bij de ottomotoren van Iveco en Scania is de
harde dieselbrom weg. Die nagel hoor je enkel nog bij optrekken en lage
snelheden, maar daar valt mee te leven. Onze geluidsmeter mat bij 85 km/h
een gemiddeld geluidsniveau van 64,5 dbA. Een groot voordeel van vasthou-
den aan het dieselkarakter is het koppel: dat bedraagt 2.300 Nm en dat is
gewoon gelijk aan dat van de D13-dieselmotor van Volvo. We klimmen dus net
zo makkelijk, ook onze steile klim, al moet de i-Shift daar in het begin even
zoeken naar de goede versnelling. Daarna gaan we echter probleemloos
omhoog, en nog snel ook. Dalen gaat ook goed, maar dan wel met enkel de
voetrem en de Volvo Engine Brake (VEB+). Een retarder is volgens Volvo niet
nodig, maar de VEB+ redt het niet alleen op onze 7-procents helling naar
beneden, dus tippen we ook even de voetrem aan.
MAp-BASED
Op onze testroute ligt zoals bekend behoorlijk wat geaccidenteerd terrein.
Volvo’s i-See, haar vooruitkijkende cruise control, had daar net na haar intro-
ductie nogal wat moeite mee. Tegenwoordig is i-See map-based (‘eindelijk’,
horen we naast ons de demo-chauffeur zuchten) en werkt het naar behoren.
De chauffeur kan in het display voor hem duidelijk zien hoeveel LNG we nog
hebben. Er zijn ook aparte metertjes voor AdBlue en diesel. Met Dynafleet
kunnen we het gemiddelde verbruik bijhouden, want een aparte verbruiksme-
ter zoals we die vaak op testtrucks aantreffen zit niet op de FH. Het gemid-
delde verbruik ziet er halverwege de rit al goed uit, maar de actieradius niet.
Die zou in totaal 1.000 km bedragen, maar na 298 km rijden geeft Dynafleet
36-37-38-39-40-41_testvolvofhlng.indd 39 05-12-18 09:16