40 | december 2018 TTM.nl
test
een actieradius van nog maar 474 km aan, wat helemaal niet reëel is. Later
komt het meer in de buurt van een reëel verbruik, maar het blijft fl uctueren.
CAlCUlATIE
Terug in Westervoort zijn we benieuwd naar de hoeveelheid LNG die in de tank
zal verdwijnen. Met wat hercalculatie voor enkele fi les onderweg komen we uit
op een verbruik van 21,4 kg/100 km. Dat is een uitstekend resultaat, en het verte-
genwoordigt ook nog eens de door Volvo beloofde 30-35 procent verbetering ten
opzichte van het verbruik van een reguliere dieselmotor. Een verbluffende presta-
tie, en met 957 km actieradius komen we maar net niet aan de beloofde 1.000. De
eigenaar van zo’n FH LNG moet natuurlijk wel rekening houden met diesel en
AdBlue die getankt moeten worden, al valt het verbruik van beide erg mee.
Sterker nog: het dieselverbruik van deze FH LNG ligt rond de 1 liter op 50 km. Daar
kom je 8.500 km ver mee! Wel horen we uit de praktijk dat het tanken met Volvo
iets anders is, omdat het merk een opvoerpomp in de tank heeft en het liefste LNG
met 3 bar ontvangt. Bij het tankstation moet er daarom vaak ‘gevent’ worden.
Goed om over na te denken: met een beter verbruik alléén ben je er niet. De
FH LNG is zo’n 40.000 euro duurder dan zijn dieselbroertje, en ook in de werk-
plaats is hij prijziger. Dat zijn wel zaken die moeten worden meegenomen in
de calculatie. Rijden op LNG mag dan wel helemaal hip en happening zijn,
onder de streep wil je er natuurlijk wel geld aan overhouden.
Volvo lijkt met de G13c-
motor een juiste keuze te
hebben gemaakt, want het
verbruik is uitstekend.
Aan de linker-
kant van het
chassis zit de
lNG-tank…
…. en rechts
vinden we de
diesel- en
AdBlue-tanks
TOTAAlVERBRUIK
lNG 21,4 kg/100 km
Diesel
2,01 l/100km
AdBlue
1,85 l/100km
8,83%
Scan de QR-code voor het vlog over deze test.
#chillfactor
#dieselbij
#calculeren
36-37-38-39-40-41_testvolvofhlng.indd 40 05-12-18 09:16