44 | december 2018 TTM.nl
reportage
zit een eindje verder achter de tafel met zijn laptop
op schoot, terwijl collega Marco Molenaar van de
Spaanse vestiging in vloeiend Spaans de gesprekken
voert. “Marco loopt voortdurend handen te schudden
en iedereen te omhelzen. Dit is vooral een netwerk-
evenement. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar
nieuwe vervoerders, maar veel nieuwe contacten
levert dit niet op. Ik kan me herinneren dat we vorig
jaar een erg goed gesprek hadden met een vervoer-
der, waarvan we hoge verwachtingen hadden. Maar
uiteindelijk is dat contact toch doodgebloed”, vertelt
Leijdekkers. De Jong Total Cargo verzorgt het trans-
port van elke zending, behalve als daarin hoogwaar-
dige goederen zoals consumentenelektronica zitten –
te diefstalgevoelig, te veel eisen. Een eigen vestiging
in Spanje helpt bij het expeditiewerk, stelt Leijdekkers.
“In principe kan iedereen met een telefoon en laptop
expediteur worden. Waarmee wij het verschil maken,
is onze kennis van de lokale markt, van de lokale cul-
tuur en van de taal. Zeker hier in Spanje, waar lang
niet iedereen goed Engels spreekt. Marco woont hier
al twintig jaar en werkt nu twaalf jaar voor ons. Dat
wekt vertrouwen. Ook hier is transportcapaciteit soms
schaars. Maar als een transporteur slechts één vracht-
auto beschikbaar heeft, krijgen wij die meestal. Juist
vanwege de goede relatie.”
KrEdiEtFaCilitEit
Dat Wtransnet zo’n hechte community is, heeft voor
een belangrijk deel te maken met het vertrouwen in
het platform. Deelnemers worden uitgebreid
gescreend voordat ze worden toegelaten, strenger
dan bij de meeste andere platformen. Ze moeten de
vereiste documenten en allerhande gegevens over-
leggen, maar ook drie referenties opgeven. Wtransnet
belt met die referenties en vraagt hen onder meer
naar het telefoonnummer van de transporteur. “Wij
checken onder meer of het opgegeven telefoonnum-
mer daadwerkelijk aan dat bedrijf kan worden
gelinkt. Niets is zo vervelend voor een expediteur als
een onbetrouwbaar transportbedrijf dat niet komt
opdagen”, verklaart Erwin Hamstra, customer relati-
ons specialist bij Wtransnet.
Ook expediteurs moeten aan strenge eisen voldoen,
bijvoorbeeld omtrent de betalingstermijnen. Die kun-
nen in Spanje en Portugal oplopen tot 90 dagen,
maar liggen bij Wtransnet op 60 dagen. Expediteurs
die na 45 dagen willen betalen, krijgen op het plat-
form een logootje achter hun naam en onderschei-
den zich van de rest. Wie de betalingstermijn over-
schrijdt, wordt geblokkeerd en uiteindelijk van het
platform afgegooid. “Daarnaast zijn expediteurs
verplicht om een kredietfaciliteit af te sluiten bij kre-
oprichter Jaume Esteve van Wtransnet (links) en Fabrice maquignon van alpega: “Wtransnet is een mooie aanvulling op andere vrachtbeurzen als teleroute.”
42-43-44-45_wtransnetreportage.indd 44 05-12-18 09:16