Pagina 45 van: TTM.nl nr. 6 2018

dietverzekeraar Coface. Transportbedrijven kunnen
vervolgens voor 1,32 procent van de afgesproken
prijs een verzekering afsluiten. Als de expediteur niet
betaalt, ontvangen ze alsnog 90 procent van het fac-
tuurbedrag”, legt Hamstra uit.
Volgens De Jong Total Cargo is de goede naam van
Wtransnet ook in de offline wereld merkbaar. Als
twee partijen voor het eerst contact hebben, luidt
regelmatig de vraag of ze zijn aangesloten bij
Wtransnet. Leijdekkers: “Is dat niet het geval? Dan
worden geen zaken gedaan.”
ondEr dE KoStpriJS
WConnecta trekt 800 deelnemers van ruim 300
bedrijven naar Madrid. 60 procent van de bedrijven
komt uit Spanje, 30 procent uit Italië, Polen en
Portugal. De 6.416 gesprekken die volgens de organi-
satie zijn gevoerd, gaan vooral over ritten van en
naar Spanje en Portugal. Dat geldt ook voor Vera de
Mulder, afkomstig van Rhenus Logistics in Antwerpen.
“Rhenus heeft onlangs een aantal grote Europese
tenders in de chemie- en papierindustrie gewonnen.
Vanuit Antwerpen mogen wij een aantal trajecten
uitvoeren, onder meer naar Spanje.” De Mulder ont-
moet veel mensen die ze alleen van telefoon of
e-mail kent. Nu ze er een gezicht bij heeft, maakt dat
de samenwerking gemakkelijker. “Maar ik hoop ook
nieuwe partners te vinden. Ik heb vooraf de lijst met
deelnemende transporteurs doorgenomen en met
een aantal van hen gesprekken aangevraagd.”
Voor Van Duuren Districenters is WConnecta minder
succesvol. Ed Kooiman van het bedrijf uit Vianen con-
stateert dat verreweg de meeste gesprekken gaan
over volle trailers. “Wij zijn gespecialiseerd in distri-
butie door heel Europa en meer bezig met deelladin-
gen. Maar het effect van een evenement als dit is
lastig te meten. Misschien neemt een partij die we
hier ontmoeten over vier jaar alsnog contact op.”
Kooiman bezoekt WConnecta samen met Carlos
Menendez Agüera van Interport, onderdeel van Van
Duuren. Voor Interport, gespecialiseerd in trucking, is
het bezoek aan WConnecta zinvoller. Toch loopt
Menendez Agüera met gemengde gevoelens rond.
“Via WTransnet worden veel ritten aangeboden voor
een prijs die niet eens de kosten denkt. Die kosten
liggen tussen de €1,00 en €1,15 per kilometer, maar
soms staan op het platform ritten voor €0,80 per
kilometer. Dat is echt te laag.”
SEizoEnSpatroon
Meer transporteurs klagen over ritten die onder de
kostprijs worden uitgevoerd. Neem David Snellinx
van SD Trans, gespecialiseerd in geconditioneerd ver-
voer. De kosten van een koelwagen liggen volgens
hem op €1,39 per kilometer, hij streeft naar een prijs
van €1,50 per kilometer. “Maar soms gaan ritten weg
voor €0,90 per kilometer.”
De lage prijzen hebben alles te maken met het sei-
zoenspatroon in het Spaanse wegtransport. De mees-
te transportbedrijven vervoeren vooral groenten en
fruit richting Noord- en West-Europa. Die vrachtau-
to’s rijden leeg in Nederland, Duitsland, België of het
Verenigd Koninkrijk en zoeken dan retourvrachten.
“Dat seizoen start in oktober en eindigt in mei. In die
periode zijn de ritprijzen richting het noorden hoog
en richting het zuiden laag”, vertelt Iban Roig, sales-
manager van Wtransnet voor Noord- en West-Europa.
Veel Spaanse chauffeurs hebben alleen maar een
contract voor het hoogseizoen. In mei verruilen ze
hun plek achter het stuur voor een functie als kelner.
“In die periode hebben de transportbedrijven overca-
paciteit”, weet Roig. “Dat leidt tot lage ritprijzen
naar het noorden en hoge ritprijzen naar het zui-
den.”
Expediteurs uit Noord- en West-Europa kunnen maar
moeilijk wennen aan dat seizoenspatroon, blijkt op
WConnecta. Ze proberen jaarcontracten af te sluiten
met een vaste ritprijs voor het hele jaar. Dat maakt de
ritprijzen voorspelbaar en de samenwerking betrouw-
baar. Of zoals Kooiman van Van Duren Districenters
zegt: “Wij doen liever zaken met transporteurs die
het hele jaar voor ons klaar staan.”
TTM.nl december 2018 | 45
#community
#netwerken
#seizoenswerk
42-43-44-45_wtransnetreportage.indd 45 05-12-18 09:16