Maar voordat we dat doen, nemen we een kijkje bij
DAF’s assemblage in Eindhoven. Daar zijn we wel vaker
geweest, maar de geboorte van een nieuwe vrachtauto
blijft fascinerend om te zien. Interessant is de nieuwe
blokken- en koppenlijn voor de Paccar MX-11 motor.
Die werden tot nu toe verspaand in de Paccar-fabriek in
Mississippi en kwamen dan naar Eindhoven, maar daar
is door de groeiende vraag geen capaciteit meer voor.
Dus werden er de afgelopen twee jaar 43 ultramoderne
machines en tien robots geïnstalleerd op de MX-11 lijn.
Sinds juni worden alle blokken en koppen voor de
‘Europese’ Paccar MX-11 motor nu in Eindhoven
bewerkt.
Ook vernieuwd in Eindhoven is de Pershal. Die heeft
een frisse uitstraling gekregen met meer lichtinval en
led-verlichting, maar er staat ook een nieuwe pers. Deze
Schüler-pers heeft een gewicht van 680 ton en een pers-
kracht van 3.500 ton. De fundering van de pers is 11
meter diep. Hij staat op grote schokbrekers, zodat hij
geen trillingen meer doorgeeft. De oude pers kon je
nog zien bewegen, bij de nieuwe pers – die inmiddels
volop productie draait – is dat niet meer het geval.
Staken
In de DAF-fabrieken in Eindhoven werken in totaal een
kleine 7.000 mensen, en het productieaantal ligt met
254 trucks per dag hoger dan ooit tevoren. Dat wil zeg-
gen, als er gewerkt wordt. Net als andere bedrijven in
de metaalsector wordt DAF bij tijd en wijle getroffen
door stakingen. “Bijzonder frustrerend”, vindt Michiel
Kuijs, de nieuwe algemeen directeur van DAF Nederland.
“Helemaal omdat DAF haar eigen cao al lang en breed
rond heeft, maar de vakbonden hun leden ronselen om
toch vooral te gaan staken voor de metaal-cao. En
helaas zijn er altijd wel een paar mensen die daar
gehoor aan geven.” Kuijs geeft echter ook aan dat de
productie niet echt te lijden heeft onder die paar sta-
kers. Zorgelijker is het chauffeurstekort in zijn ogen.
Kuijs verwacht dat de totale Nederlandse truckmarkt dit
jaar uitkomt op 16.000 eenheden. “Maar als er geen
TTM.nl december 2018 | 47
Twee jaar geleden bracht redacteur Eline de
Vries een bezoek aan de DAF-assenfabriek in
het Belgische Westerlo. Er werd toen hard
gewerkt aan de bouw van een lakstraat. Die
is nu af, en we konden met eigen ogen gaan
zien hoe nieuwe DAF-trucks strak in de lak
worden gezet.
DAF’s nieuwe lakstraat in Westerlo
Strak
tekSt: ARJAN VELTHOVEN | Foto’S: DAF TRUCKS, TTM.NL
in de lak
46-47-48-49-50-51_dafreportage.indd 47 05-12-18 09:17