Pagina 48 van: TTM.nl nr. 6 2018

48 | december 2018 TTM.nl
reportage
chauffeurstekort zou zijn, zouden dat er zomaar 1.000 meer kun-
nen zijn”, aldus Kuijs.
Marktleider
DAF Trucks heeft een uitstekend jaar achter de rug. De productie
ligt naar verwachting eind dit jaar op 65.000 en het Europese
marktaandeel van DAF in het zware segment ligt nu op 16,5 pro-
cent, niet eens zo gek ver meer af van Mercedes-Benz. Als het
gaat om trekkers is DAF zelfs Europees marktleider. Ook in
Nederland doet DAF het heel goed, maar Kuijs ziet ruimte voor
verbetering. “Vooral in het lichte segment, dat van de LF, wil ik
verder groeien en weer marktleider worden. Maar ook bij de
3-assige bakwagens, de 3-assige trekkers en de bakwagens boven
de 16 ton is er meer mogelijk. Daar ligt dus onze focus op.”
Zorgen zijn er echter ook als Kuijs naar de transportmarkt kijkt.
“Het wegtransport groeit dit jaar met zo’n 3,5 procent, maar de
transportcapaciteit is beperkt. Dat komt door congestie en het
chauffeurstekort. Voor het eerst zien we nu dat transportbedrij-
ven voor volgend jaar hun strategie enten op hun commodities,
op trucks en chauffeurs, en niet langer op de wensen van de
opdrachtgever. Dan is er dus wel iets aan de hand.”
itS
Ook wat betreft aftersales zijn er veel ontwikkelingen. “Service
krijgt een steeds belangrijker plek. Een sluiting van eigen werk-
plaatsen is dan ook niet aan de orde. We werken hard aan de
werving en training van technisch personeel”, aldus Kuijs. Het
bevorderen van uptime staat centraal in alle werkplaatsen, maar
ook in andere aftersales-activiteiten. DAF’s International Truck
Service (ITS) bijvoorbeeld is vanouds een pechservice, maar wordt
steeds meer een uptimeservice die kijkt naar het voorkomen van
pech. Een sleutelrol is daarbij weggelegd voor DAF Connect, DAF’s
fleetmanagementsysteem, waarmee inmiddels 30 procent van alle
nieuwe DAF-trucks is uitgerust. Diagnose ‘on the air’ is daarbij
mogelijk. De diensten van ITS breiden zich voortdurend uit, bij-
voorbeeld naar het inplannen van onderhoud of zelfs het betalen
van een boete bij een overtreding in het buitenland.
lab
Over het buitenland gesproken: met een fraaie LF met City Safe
Window rijden we van DAF Eindhoven naar DAF Westerlo, zo’n 60
km verderop. Ook daar is het nodige te melden. DAF heeft er
natuurlijk zijn assenfabriek, maar ook de DAF-cabines van de CF
en XF worden hier gemaakt. De twee jaar geleden hier in TTM.nl
aangekondigde lakstraat is inmiddels in vol bedrijf. Het is volgens
DAF de modernste spuiterij ter wereld. Binnen heerst er de sfeer
van een laboratorium en voordat we rondgeleid worden, krijgen
we een laboratoriumjas en veiligheidsschoenen aan plus een vei-
ligheidsbril op het hoofd. Alles in de strijd tegen de grootste vij-
and van de lakstraat: stof.
kopje onder
De nieuwe lakstraat is 144 meter lang. Daar lijk je dus snel langs
te kunnen lopen, maar het proces is zo fascinerend dat we veel-
vuldig en lang stilstaan. Bij de baden voor kathodisering en
grondlak bijvoorbeeld. De cabines van de CF en de XF, toch geen
kleine jongens, gaan er in hun geheel in bad, letterlijk kopje
onder. Dat past allemaal prima, want de lakstraat is 58 meter
46-47-48-49-50-51_dafreportage.indd 48 05-12-18 09:17