50 | december 2018 TTM.nl
reportage
breed en 26 meter hoog. De capaciteit
bedraagt 300 cabines per dag, een jaarto-
taal van 70.000. Dat betekent een groei van
50 procent ten opzichte van de vorige lak-
straat. De hogere capaciteit geeft DAF de
tools de gewenste groei te verwezenlijken.
overSpray
We komen wel vaker in fabrieken, en ook
een spuitcabine hebben we weleens van
binnen gezien, maar bij de nieuwe lakstraat
van DAF hebben we toch met open mond
staan kijken. Nadat de cabines in bad zijn
geweest worden ze supersnel gedroogd en
gaan de robots aan het werk. Spuitrobots
wel te verstaan. De verneveling van de verf
en de manier waarop de spuitmond zijn
werk doet, ogen superefficiënt, en dat is het
ook echt. De ‘spuitbellen’ van de ultramo-
derne lakrobots draaien met een snelheid
tot 50.000 t/min om de allerhoogste kwali-
teit te leveren tegen een zo laag mogelijk
verbruik van lak. Dankzij de geavanceerde
laksystemen is een emissiereductie van 50
procent gerealiseerd. Tal van innovatieve
oplossingen worden toegepast, waaronder
een speciale methode om de onvermijdelij-
ke ‘overspray’ tijdens het spuiten van de
cabines te verminderen en op te vangen.
Ook worden de nieuwste technologieën
gebruikt om de lucht te reinigen die de
spuitcabines verlaat. De warmte die hierbij
vrijkomt, wordt teruggewonnen en herge-
bruikt voor het opwarmen van de baden in
de voorbehandeling.
Buiten zien we de cabines weer terug, voor-
zien van interieur, klaar voor transport met
Jan de Rijk en uiteraard strak in de lak. En
we ontkomen niet aan de volgende gedach-
te: eigenlijk zou elke chauffeur die met een
DAF rijdt verplicht de lakstraat in Westerlo
moeten bezoeken. Opdat hij, uit eerbied
voor die superrobots, extra voorzichtig met
zijn DAF omgaat.
#groei
#inbad
#spuitmondje
Michiel kuijs, algemeen directeur daF nederland
Scan de QR-code voor het TTMtv-vlog over deze test!
46-47-48-49-50-51_dafreportage.indd 50 05-12-18 09:17