Pagina 54 van: TTM.nl nr. 6 2018

54 | december 2018 TTM.nl
hollands glorie
ja, de gel is ongevaarlijk. “Het is alleen niet geschikt voor consumptie,
omdat het erg zout is”, stelt Van Bohemen met een glimlach toch een
grens aan onze nieuwsgierigheid.
elekTrisCh
Het koudemiddel dat de PCM invriest, wordt gekoeld met behulp van
een elektrisch aangedreven Charger. Op het moment dat het voertuig
op de thuisbasis arriveert, wordt de Charger aan het stopcontact
gekoppeld zodat die kan opladen met koude. “Dit systeem biedt
daarmee een duidelijk milieuvoordeel ten opzichte van conventionele
koelsystemen. Die werken namelijk op diesel en betekenen CO2-
uitstoot, maar ook lawaai. Ons systeem werkt onafhankelijk van de
aandrijving en heeft dus, in tegenstelling tot dieselkoelunits, geen
extra uitstoot. Transporteurs of eigen vervoerders kunnen dus duide-
lijk hun global footprint verbeteren met eutectisch koelen”, legt Van
Bohemen uit. “Onze systemen zijn ook bij uitstek geschikt voor toe-
passing in elektrische bedrijfsauto’s. Juist als de aandrijving elektrisch
is, wil je de batterijcapaciteit gebruiken voor een zo groot mogelijke
actieradius en niet om te koelen. BoTemp is met name interessant voor
voertuigen van 3,5 tot 22 ton. En dan vooral voor distributievervoer,
met veel start-stopmomenten en deuropeningen, aangezien het
systeem koude blijft afgeven, ook wanneer je stilstaat”, aldus Van
Bohemen.
UiTbreiden in nederland
Vooralsnog worden de koelsystemen veelal aan buitenlandse afne-
mers geleverd, maar BoTemp wil meer afzetten in Nederland. “Er rij-
den hier nu zo’n 20 voertuigen met onze systemen. Dat moeten er
meer worden, want de voordelen zijn evident. Geen uitstoot, geen
lawaai, een levensduur van 15 tot 20 jaar en je hoeft maar één keer
per jaar een onderhoudsbeurt in te plannen. Bovendien is koelen met
elektriciteit veel goedkoper dan met diesel”, somt Van Bohemen op.
“De kosten liggen circa 60 procent lager dan bij een dieselaangedre-
ven koelmotor.”
GewiChT redUCeren
Het koelsysteem in het voertuig is niet bepaald lichtgewicht. “Het
gewicht varieert tussen de 150 en 200 kilo. En daar komt dan nog een
Charger bij, van ongeveer hetzelfde gewicht”, licht Evers toe. “Omdat
het systeem dus behoorlijk wat weegt, hebben we ook een Off Board
Charger ontwikkeld; een oplaadsysteem los van het voertuig. Daarmee
zijn we nu volop aan het testen, zodat we deze losse Charger, waar-
mee je tot vier voertuigen tegelijk kunt opladen, halverwege 2019 op
de markt kunnen brengen”, aldus Evers. Deze mobiele Chargers, die
ook op wieltjes verkrijgbaar zijn, worden momenteel al gebruikt door
ijsfabrikant Florida Eis uit Berlijn.
Pod
De zogeheten Cold Beams leveren slechts één temperatuur. De vorig
jaar geïntroduceerde Cold Battery heeft een variabel instelbaar tem-
peratuurbereik, waardoor het nog beter antwoord geeft op specifieke
behoeften. “Zelfs toepassingen met meerdere compartimenten in de
laadruimte zijn mogelijk”, aldus Evers. Momenteel test en gebruikt
maaltijdproducent Huuskes deze toepassing. Maar er komt nog meer
aan. “We werken momenteel aan de realisatie van een POD, een
systeem waarbij de Cold Beams niet meer boven in de laadruimte
#gel
#offboard
#elektrisch
hangen, maar zijn verwerkt in een platte doos die bovenop de
laadruimte ligt. Bij dit systeem wordt de kou via een ventilator de
laadruimte in geblazen”, legt Evers uit. Een POD is een simpeler
systeem dan de eerder genoemde Battery en met name geschikt
voor kleinere voertuigen met meerdere compartimenten en een
variabel in te stellen temperatuur.
Bij BoTemp wordt genoeg aan innovatie gedaan dus, en ook nog
eens in een tijd waarin de markt snakt naar emissievrije distributie.
“Ik denk dat we precies op tijd zijn met onze systemen”, zegt Van
Bohemen enthousiast. BoTemp levert nu per jaar zo’n 100 syste-
men af en heeft de ambitie om dat in de komende vijf jaar te
verdrievoudigen.
‘Gekoeld vervoer kan echt geheel emissievrij’
52-53-54-55_botemphollandsglorie.indd 54 05-12-18 09:17