‘Een laboratorium op wielen’ wordt de Starship res-
pectvol genoemd door haar ‘founding fathers’ Shell
en AirFlow Truck Company. En niet voor niets. Begin
juni 2018 maakten de bedrijven namelijk de resulta-
ten bekend van de eerste proefrit die de grote geop-
timaliseerde truck maakte van San Diego naar
Jacksonville. Een reis van 3.700 km kust-tot-kust,
waarbij het gewicht van de truck en lading gezamen-
lijk ongeveer 33.112 kg bedroeg (het laadvermogen
is 18.098 kg). Een ‘echt’ transport onder echte
omstandigheden; inclusief ongeplande stops en
zware regenbuien.
Met deze rit wilden beide partijen aantonen dat het
door toepassing van huidige, bewezen technologie-
en, mogelijk is om de zogenaamde ‘vrachtton-effi-
ciëntie’ bijna 2,5 keer te verbeteren. De berekening
van de vrachtton-efficiëntie (zie kader) is een popu-
laire meeteenheid, omdat het zowel de te transpor-
teren lading in de berekening betrekt als de hoeveel-
heid brandstof die hiervoor nodig is. In concrete cij-
fers reed de truck uiteindelijk 3,8 km op 1 liter diesel
en versloeg hiermee ruim het gemiddelde verbruik in
de Verenigde Staten dat ligt op 2,7 km per liter. Het
meest optimale verbruik gedurende de reis is geme-
ten op 4,2 km per liter; een verbetering van bijna 224
procent.
De ontwikkeling
De initiatiefnemer voor deze efficiënte truck is Robert
Sliwa, die na zes jaar regionaal truckchauffeur te zijn
geweest voelde dat hij klaar was voor het starten van
zijn eigen truckbedrijf. Hierbij merkte hij al snel dat
de trucks niet bijzonder zuinig waren met een ver-
bruik van 1 liter per 1,9 km. Hierop besloot hij te
starten met het verbeteren van de trucks, beginnen-
de bij de aerodynamica van de cabine; een ‘lesson
learned’ uit de tijd dat hij aan autoracen deed.
Deze stap was de eerste van een lange reeks verbete-
ringen, die hij stuk voor stuk realiseerde door
bestaande oplossingen, materialen of componenten
te analyseren, verbeteringen te testen door te rijden
in de echte omgeving, zijn bevindingen nauwgezet te
documenteren en tot slot door te voeren. Daarbij
werkte hij samen met diverse bedrijven en specialis-
ten waaronder Shell Lubricants. “Wanneer de twee
miljoen trucks die de Verenigde Staten rijk is, met
TTM.nl december 2018 | 57
De Starship is een ‘hyper aerodynamische’ truck, ontwikkeld en gebouwd door de Airflow Truck
Company in samenwerking met Shell. De zware truck is met behulp van bestaande technolo-
gieën dermate geoptimaliseerd dat een verbetering op de vrachtton-efficiëntie van 248 procent
is gerealiseerd. De optimalisaties zijn daarbij te vinden in het aerodynamische ontwerp, het
gebruik van lichtgewicht materialen, optimalisatie van de aandrijflijn en de toepassing van lage
viscositeit synthetische smeermiddelen.
Extreme
Shell Starship
tekst: ING. MARJOLEIN DE WIT-BLOK | Foto’s: SHELL
efficiency
56-57-58-59-60-61_shellstarship.indd 57 05-12-18 09:17