60 | december 2018 TTM.nl
reportage
tief lage viscositeit, wat bijdraagt aan een lagere wrijving,
een lagere warmteontwikkeling en hiermee een verbe-
terd mechanisch rendement. Verder heeft Shell geadvi-
seerd ten aanzien van verbeteringen in de motor en aan-
drijflijn.
Kijken we naar de heavy duty motoroliën, dan is een van
de belangrijkste aspecten dat het hier om een zogenaam-
de GTL-olie gaat. GTL is de afkorting van Gas-To-Liquid en
staat voor een proces waarbij natuurlijke (aard)gassen
worden omgezet in vloeibare producten. Het proces was
al langer bekend voor de productie van brandstof, maar
middels hydrocracking en destillatie is het inmiddels ook
mogelijk om langere ketens te produceren waardoor het
aardgas uiteindelijk is om te zetten in basisolie voor
motorolie, smeermiddelen en transformatorolie.
betere smering = hogere eFFiciëntie
De synthetische producten gebaseerd op GTL hebben van
zichzelf verschillende voordelige eigenschappen. Zo verto-
nen ze veel minder de neiging tot schuimen, kunnen ze
sneller lucht afscheiden en hebben ze van nature een
relatief stabiele viscositeit binnen een breed temperatuur-
gebied. Een koude start is dus geen probleem. Binnen de
automotive dragen deze producten vooral bij aan een
betere smering en hierdoor een hogere efficiëntie.
Bovendien is de uitstoot lager en schoner. Deze voordelen
hangen onder andere samen met het feit dat deze olie
dunner is dan gebruikelijke producten in de automotive en
dát is weer mogelijk door verbeterde motoren waarvan de
oppervlakken van de diverse componenten veel gladder
zijn. Een dunnere olie zal hier niet leiden tot extra slijtage.
De Spirax-oliën tot slot zijn ontwikkeld om de onderdelen
van de transmissie blijvend te beschermen en zo een bij-
drage te leveren aan de efficiëntie. De eigenschappen die
hierbij horen zijn onder andere een lage wrijving en een
lage interne stromingsweerstand waardoor er minder
vermogen verloren gaat (het mechanisch rendement
neemt toe) en de bedrijfstemperatuur lager is.
toekomst
De toekomst zal leren welke verbeteringen nog meer
mogelijk zijn. Voor Shell betekent de samenwerking in elk
geval de mogelijkheid tot het zogenaamde ‘co-enginee-
ring’. Een manier van ontwikkelen waarbij verschillende
specialisten van uiteenlopende organisaties betrokken
zijn en waarmee een gemeenschappelijk doel wordt
nagestreefd. “Een prachtige kans bovendien om onder
meer onze lage viscositeit motoroliën te testen in omge-
vingen waar ze maximaal belast worden, en van de meet-
waarden te leren”, aldus Shell.
56-57-58-59-60-61_shellstarship.indd 60 05-12-18 09:17