Pagina 64 van: TTM.nl nr. 6 2018

64 | december 2018 TTM.nl
5
motorkap opent. De motor levert 136 pk en heeft een koppel van 350
Nm bij 1.500 toeren. Bijzonder is de achttraps Hi-Matic automaat in dit
geval, want een gasmotor met automaat, dat zagen we nog niet eer-
der. Motor en transmissie werken bijzonder prettig samen, zo merken
wij in onze testweek. De Hi-Matic is soepel en zelfstandig, en nooit
hoeven we met de hand een versnelling in te leggen. We hebben ook
nog keus uit een Eco-stand en een Power-stand. Die laatste is handig
als je even wat meer vermogen wil naar de achterwielen. In de stad,
met veel bochten, merken we hoe lekker licht de Daily stuurt. De auto
laat zich makkelijk door smalle straatjes manoeuvreren, al is het altijd
oppassen natuurlijk met een voertuig van dik 5,5 meter lang. Voor
overzicht bij achteruitrijden raden wij een camera aan. De FIC-motor
heeft een andere, rustigere loop dan een dieselmotor. Die is in theorie
4 dB stiller dan zo’n diesel, maar dat kwam er in onze testweek alleen
uit in de stad. Op de snelweg is er vooral rond de voorruit veel wind-
geruis, wat het alsnog lawaaiig maakt in de Daily.
BIO
Na een kleine week rijden in de Daily Blue Power CNG hebben we 260
km afgelegd. Jammer is dat het display en ook de Business Up app niet
laten zien wat de nog resterende actieradius is. Dat is alleen af te lezen
aan de ‘normale’ brandstofmeter. Best lastig, al weten we dat we een
14 liter benzinetankje als noodoplossing hebben. Als we na 260 km bij
de CNG-pomp staan, schakelt de auto net over op benzine. Conclusie:
actieradius 260 km in totaal. De tankinstallatie pompt in totaal 34,23
kg aardgas in de Daily. Een verbruik van 13,2 kg gas per 100 km, reke-
nen we uit. De boordcomputer houdt het op 12,3 kg/100 km. Van de
te betalen rekening worden we gelukkig: 40,53 euro. AdBlue tanken
is met deze motor, ook al zijn we Euro 6, niet nodig. De uitstoot van
roet en NOx is bij deze motor met Hi-Matic namelijk enorm minder dan
bij een dieselmotor; de CO2-emissie is 5 procent minder. Gebruik je
biogas, dan ligt dat opeens 95 procent lager. Dat laatste is nog wel ver
weg, maar met biogas zou een CNG-auto een concurrent kunnen zijn
voor een elektrische auto. Nu is de Daily Blue Power CNG dat zeker al
voor dieselaangedreven bestelauto’s. Diesel is verworden tot een vloek
in de stad, en met alle motoren anders dan de uitvinding van Rudolf
laten ze je glimlachend binnen.
besteller
Specifi caties en metingen
Merk Iveco
Type Daily 35S14 Blue
Power CNG
Motor 3.0 l FIC
Inhoud (cc) 2.998
Vermogen (pk) 136
Koppel (Nm/toeren) 350/1.500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 565 x 274 x 200
Wielbasis (cm) 352
Laadruimte lxbxh (cm) 355 x 182 x 190
Tilhoogte (cm) 69
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.451
Nuttig laadvermogen (kg) 1.049
Max. aanhangergewicht (kg) 3.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 67,3
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 77,0
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,5
Acceleratie 80-130 (km/h) 23,2
Brandstofverbruik (kg/ 100 km) 13,2
Emissieklasse (Euro) 6
CO2-uitstoot (gr/ km) 251
Prijs vanaf (€) 48.175
Prijs zoals getest (€) 54.415
Prijs exclusief BTW/BPM
62-63-64-65_bestelleriveco.indd 64 05-12-18 09:18