Pagina 14 van: TTM.nl nr. 6 2019

14 | december 2019 TTM.nl
reportage
ecosysteem
De International Truck of the Year jury prees de inspanningen van
Hyundai Hydrogen Mobility om niet alleen een waterstoftruck te pre-
senteren, maar deze te omgeven met een compleet ecosysteem, dat
werd gerealiseerd met partners als Hyundai Motor Company, H2
Energy, Linde en Alpiq. Daarmee zijn groene oplossingen voor water-
stofproductie en -distributie te realiseren, plus dat er al logistieke en
retailpartners zijn. Ook is er al gedacht aan een businesscase voor
transporteurs.
De Hyundai H2 XCient Fuel Cell-truck (FECV) is ontwikkeld volgens
Europese regelgeving en is voorzien van een nieuw 190 kW waterstof-
brandstofcelsysteem dat met twee 95 kW brandstofcelstacks parallel is
verbonden. De truck heeft een actieradius van ongeveer 400 km, dank-
zij zeven brandstoftanks, elk met een opslagcapaciteit van bijna 35 kg
waterstof bij een druk van 350 bar.
FotoFInIsh
Klapstuk van de avond was de uitreiking van de International Truck of
the Year Award voor 2020. Die titel is de hoogste waardering die een
nieuwe vrachtwagen ten deel kan vallen. Genomineerden waren de
nieuwe Iveco S-Way, de nieuwe Mercedes-Benz Actros en de Volvo FH
I-Save. De Actros had veel te duchten van de concurrentie en won maar
nipt van de Iveco S-Way. De Actros kreeg van de juryleden 121 punten,
de Iveco S-Way 113 punten. De Volvo FH I-Save kreeg 47 punten.
De prestigieuze award werd door juryvoorzitter Griffini overhandigd
aan professor Uwe Baake, head of product engineering bij Mercedes-
Benz Trucks. Die maakte op geheel eigen wijze zijn rentree op de gala-
avond, rijdend in de winnende truck. Baake ging zo op in het moment
dat hij na uit de Actros te zijn geklommen juichend en zwaaiend voor
zijn winnende product ging staan poseren voor de internationale
media en zodoende de voorzitter met trofee lang liet wachten op het
podium.
mIrrorcam
Mercedes-Benz heeft volgens de ITOY-jury voortgebouwd op de tech-
nisch sterke punten van zijn huidige assortiment om een nieuwe
vrachtwagen te leveren die substantiële verbeteringen introduceert op
cruciale gebieden, zoals gedeeltelijk geautomatiseerd rijden, uitge-
breide cruise- en transmissiecontrolesystemen, een digitale mens-
machine-interface en diverse state-of-the-art veiligheidssystemen. Bij
die laatste hoort het prijzenswaardige MirrorCam-systeem, dat de tra-
ditionele buitenspiegels vervangt en de chauffeur helpt en onder-
steunt bij het manoeuvreren, bochten nemen of van rijstrook wisselen.
Bovendien verbetert de nieuwe oplossing niet alleen het zicht rondom,
maar ook de aerodynamische efficiëntie.
De juryleden van de ITOY reden eerder dit jaar een uitgebreide testrit
in Zuid-Spanje en raakten daar onder de indruk van het Active Drive
Assist systeem dat de truck optimaal kan controleren, waardoor
gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk wordt bij alle snelheden. Ook
de Predictive Powertrain Control van de Actros en de nieuwe
Multimedia Cockpit van de Actros oogstten lof van de juryleden. PPC
kan nu ook worden gebruikt in bergachtige gebieden, en het systeem
kan dankzij GPS als het ware door de bocht heen kijken.
De International Truck of the Year Award gaat elk jaar naar de truck
die in de afgelopen twaalf maanden is geïntroduceerd en de grootste
bijdrage heeft geleverd aan de efficiency in het wegtransport. Criteria
die worden meegenomen in de beslissing zijn onder meer technologi-
sche innovatie, comfort, veiligheid, weggedrag, brandstofverbruik,
milieu-impact en TCO.
De International Truck of the Year Award bestaat sinds 1977. De jury
bestaat uit 24 van de beste Europese bedrijfsautojournalisten. Namens
Nederland zit TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven in de ITOY-jury.
12-13-14-15_actrositoy.indd 14 04-12-19 09:35