Uber wordt nog steeds vooral geassocieerd met hun
tumultueuze, tamelijke arrogante start binnen de
taxiwereld. Daardoor heeft het bedrijf in Nederland
een wat gevlekte erfenis weg te werken, en is de
naam Uber bij de meeste transportondernemers goed
voor een portie wantrouwen. Maar het is de vraag of
dat voor Uber Freight helemaal terecht is. Want het is
goed mogelijk dat dit veel vervoerders wel degelijk
iets kan opleveren. Omdat het automatiseringsniveau
in het transport al veel hoger is dan in de taxiwereld,
is het elektronische expediteursplatform in onze
markt veel minder disruptief. In feite is Uber Freight
weliswaar hightech, maar verder gewoon een nieuwe
speler binnen een expediteursspeelveld dat allang
bestaat. Uber, en Daniel Buczkowski laat geen moge-
lijkheid onbenut om dat te benadrukken, wil er deze
keer strak voor waken dat het binnen de lijntjes blijft
lopen. “Wij hebben ons vooraf minutieus verdiept in
de wettelijke regels, overleg gevoerd met de lande-
lijke autoriteiten en we streven een optimale trans-
parantie na”, aldus de chief expansion Europe. ”Na
de Amerikaanse markt willen wij ook de Europese
een expediteursplatform bieden dat verladers en
vervoerders via hypergeavanceerde software snel,
eenvoudig en transparant met elkaar verbindt. Daar
geloven wij in.”
In De VS werkt het
In Amerika lijkt Uber Freight te werken. Daar werken
grote verladers als Heineken en LG er mee. Nu zijn er
grote verschillen tussen de Amerikaanse transportwe-
reld en de Europese. Aan de overkant is een veel
groter deel eigenrijder die van vrachtje naar vrachtje
rijdt. Die is geholpen met de Uber Freight app. Maar
volgens Buczkowski zijn de verschillen tussen Europa
en de VS ook weer niet zo groot. “In Amerika komen
kleine partijen nauwelijks aan boord bij grote verla-
ders. In Europa is het leeuwendeel van de transport-
bedrijven ook niet zo groot en ervaren zij in feite
hetzelfde. Als ze al voor een grote verlader rijden, is
dat heel vaak als sub-contractor (lees flexschil) van
een grotere vervoerder. Daarbij zijn er een paar
zaken die in ons voordeel werken: wij becijferen de
Europese vervoersmarkt op 350 miljard euro. En het
is een markt waar een tekort aan laadruimte en
chauffeurs is. Tegelijkertijd is er Europees sprake van
TTM.nl december 2019 | 17
Het aantal transacties op Uber Freight groeide volgens topman Daniel Buczkowski van dit
nieuwe platform sinds de start in april van dit jaar met 20 procent. Per week. Moet de trans-
portwereld daar nu Red, Yellow and Blue, laat staan zenuwachtig van worden? In tegenstelling
tot de overvolle en behoudend georganiseerde taximarkt, zou déze tak van Uber namelijk veel
transporteurs best eens iets te bieden kunnen hebben.
Daniel Buczkowski, Uber Freight
tekSt: BERT ROOZENDAAL | Foto’S: ROOZWORKS, UBER
Who’s afraid of
Uber Freight?
16-17-18-19-20-21_managementuberfreight.indd 17 04-12-19 08:55