Pagina 18 van: TTM.nl nr. 6 2019

18 | december 2019 TTM.nl
management
een 21 procent leeg gereden kilometers. Binnen dat krachtenveld
kunnen wij met onze goede software voor alle partijen wat bete-
kenen.”
Voor VerlaDerS oF VerVoerDerS?
Daarmee manoeuvreert Buczkowski wel handig om de vraag heen
of Uber Freight er nu voor de verlader of voor de vervoerder is.
Want in feite is Uber Freight net zo’n third party logistics (3PL) als
vele andere: het neemt verladers werk uit handen door voor een
bepaald bedrag hun transportlogistiek over te nemen. Daarvoor
heeft het in Nederland momenteel 100 man in dienst. Aan de
andere kant van het platform staat de vervoerder die een rit kan
aannemen voor de prijs die Uber er voor wil geven. Daartussen zit
uiteraard een marge waarvan Uber moet leven. Gaat Uber nu de
vervoerder uitknijpen om verladers met de laagste prijs te kunnen
lokken? Of weet het juist betere prijzen voor de vervoerder te
bedingen, omdat het een probleem voor de verlader oplost,
namelijk dat die moeite heeft om zijn goederen getransporteerd
te krijgen? “Als wij verladers beloven hun goederen te transpor-
teren, moeten wij dat ook doen. Als we de vervoerder niet
genoeg betalen, komt die niet en gaat dat niet lukken”, meent
Buczkowski. “Onze prijzen zijn dus marktconform. Het zijn de
aanvullende voordelen van ons systeem, die de vervoerder over
de streep moeten trekken.”
En die voordelen zijn volgens Buczkowski groot. “De kleine ver-
voerder moet zich bij ons aanmelden. Hij krijgt pas na een scree-
ning toegang tot onze app. Daarop ziet hij in één oogopslag wie
er wat aanbiedt, wat de prijs is, en wanneer en waar het naar toe
moet. Hij heeft daarmee in feite een 2PL-contact op een
3PL-platform. Maar hij weet ook dat hij na aflevering van de goe-
deren door ons binnen zeven dagen betaald wordt. Verder
beschikt hij plotseling over tracking & tracing en hij staat veel
meer vooraan dan dat hij via een ander transportbedrijf zijn goe-
deren krijgt aangeboden. Want de Uber-app werkt 24/7, en 30
procent van alle lading wordt buiten kantooruren op de app
gezet. En daarvan wordt 24 procent binnen 20 minuten geboekt.”
Daarmee zou een kleine vervoerder minder afhankelijk van het
rijden voor derden kunnen worden dan nu vaak het geval is. Dat
zou uiteindelijk een bedreiging kunnen worden van transportbe-
drijven die nu met een grote flexschil opereren. Maar volgens
Uber heeft ook de grotere vervoerder baat bij Uber Freight. “Voor
hem werken dezelfde pluspunten. En een grotere vervoerder zal
ons systeem mogelijk integreren met een eigen TMS-platform via
een EDI- of API-standaard, want dat kan.” Ook is de grotere ver-
voerder nu nog in het voordeel, omdat Uber Freight vooralsnog
alleen werkt voor blokvrachten die van één adres naar één ander
adres gaan. Dat hoeft niet alleen stukgoed te zijn. Uber Freight
kan ook bulk- en tanktransport handelen. Later wil Uber Freight
overigens wel deelladingen gaan aanbieden, daar wordt aan
gewerkt.
MarktplaatS app
Of Uber Freight hier groot gaat worden is natuurlijk een kip-
eivraag. Buczkowski spreekt over Uber Freight als een Marktplaats
app: “Het is een zichzelf versterkende cirkel met een vliegwielef-
‘Als we de vervoerder niet
genoeg betalen, komt die niet’
16-17-18-19-20-21_managementuberfreight.indd 18 04-12-19 08:55