20 | december 2019 TTM.nl
management
fect. Als wij meer verladers aantrekken, zijn we interessanter voor
vervoerders en krijgt de cirkel meer dichtheid en komt het vlieg-
wiel op gang. Daardoor wordt onze dienstverlening betrouwbaar-
der. Maar tegelijkertijd ervaart het totale transport ook minder
leegkilometers, wat de kosten aan die kant drukt.” Wat Buczkowski
wel laat zien, maar niet expliciet vermeldt, is dat er daardoor vol-
gens Uber voor lagere prijzen gewerkt kan worden. Dat zwengelt
enerzijds het hele vliegwieleffect nog verder aan omdat het voor
verladers steeds interessanter wordt via Uber te laten vervoeren.
Maar daarmee zou Uber wel in toenemende mate de prijs op de
markt kunnen dicteren. Hun algoritmes kunnen nu al de prijsont-
wikkelingen over een aantal dagen voorspellen. Naarmate er
meer (Europese) data beschikbaar komen, wordt dat nog betrouw-
baarder en daarmee ook dwingender.
MarktconForM
Maar zover is het nog niet. Voorlopig zal Uber zijn prijzen markt-
conform moeten houden, wil het systeem überhaupt op gang
komen. Daarbij is geen enkele vervoerder die zich aansluit op de
Uber-app ook verplicht om ritten aan te nemen. Terwijl het aan de
andere kant best kan zijn, dat hij er meer lucratieve transporten
vindt dan wanneer hij als charter rijdt of zijn leegritten via bijvoor-
beeld Teleroute probeert te beperken. Daarmee zorgt Uber
Freight voor een stuk fulfilment dat ook nog eens binnen een
week betaalt. Dat is uniek en blijkbaar beschikt Uber over gigan-
tische hoeveelheden geld. Bijzonder, want het afgelopen jaar
maakte het bedrijf alleen al op de taxi-app 5 miljard euro verlies…
En omdat Uber eist dat de hele administratie elektronisch gaat,
kan het ook de totale automatisering binnen het transport verder
aanjagen. Dat is sowieso de toekomst waar een vervoerder aan zal
moeten, want ‘technology drives transformation’, zoals Buczkowski
zegt.
In Amerika werken er inmiddels volgens Buczkowski 400.000
trucks met de app. In Europa zegt Buczkowski dat het aantal deel-
nemers met 20 procent per week groeit, maar aantallen geeft hij
er niet bij. Inmiddels is Uber Freight ook voor de Duitse markt
beschikbaar en is men in oktober in Polen gestart. Of dat voor de
Nederlandse vervoerder goed nieuws is, zal moeten blijken.
In amerika werken 400.000 trucks met de app. Dat is goed te zien aan het dataverkeer van één dag.
‘Er ontstaat een vliegwieleffect als verladers en vervoerders zich
aanmelden’
16-17-18-19-20-21_managementuberfreight.indd 20 04-12-19 08:55