Pagina 25 van: TTM.nl nr. 6 2019

TTM.nl december 2019 | 25
De G-cabine
heeft zelfs een
fatsoenlijke
koelkast.
Een heel nette
en comfortabele
plek om te wer-
ken, zeker voor
binnenlands
transport.
Specificaties en metingen
Voertuig
Merk
Scania
Type
G410 LNG
Motor
Type
OC13 101 410
Slagvolume
12,7 liter
Vermogen
410 pk / 1.900 omw./min.
Koppel
2.000 Nm bij 1.100 omw./min.
aandrijflijn, onderstel
Transmissie
Scania OptiCruise
Banden voor
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Banden achter
Michelin X-Line Energy 315/70 R22,5
Vering voor
Paraboolveren
Vering achter
Luchtvering
Specificaties testvoertuig
Eigen gewicht (kg)
7.800
Gewicht tijdens test (ton)
32
Hoogte laadbak (m)
4,01
Frontaal oppervlak (m2)
7,52
Achterasreductie
2,59
Motortoerental bij 85 km/h in hoogste
gang (omw./min.)
1.180
Geluidsniveau bij 85 km/h (dBA)
65,2
Basisprijs (€)
op aanvraag
Prijs zoals getest (€)
op aanvraag
Importeur
Scania Nederland
Postbus 9598
4801 LN Breda
www.scania.nl
pIjpjE
Voordat we dat doen, kijken we echter nog even goed naar de Scania. De
G-cabine heeft het kenmerkende nieuwe gezicht van Scania, alleen hangt de
cabine wat meer over de motor heen. Die motor is trouwens een echte gasmo-
tor. De OC13-motor heeft bougies en werkt dus eigenlijk hetzelfde als een
benzinemotor, dat wil zeggen volgens het zogeheten stoïchiometrische prin-
cipe. De motor heeft een inhoud van 13 liter en een vermogen van 410 pk. Dat
is samen met de 2.000 Nm aan koppel best veel voor een distributierit, maar
het is ook een feit dat bijvoorbeeld supermarktvervoer nu eenmaal zware
lasten te vervoeren heeft. Onze combinatie voor vandaag weegt bij elkaar 32
ton. Voordat we de cabine weer terugkantelen, vragen we nog even wat die
rechtopstaande glimmende pijp, die net achter de motor te zien is, als functie
heeft. Dat blijkt te zijn voor het laten ontsnappen van methaan. Als een LNG-
truck langere tijd geparkeerd staat, bouwt zich in de gastanks druk op. Na vijf
dagen kan die druk worden verlicht door via het pijpje methaan te lozen. Dat
is overigens gruwelijk belastend voor het milieu, dus het valt aan te raden
zoveel mogelijk met een LNG-truck te rijden. Dat is overigens ook het beste als
je een beetje businesscase wil hebben met je LNG-vrachtauto, want de meer-
kosten ten opzichte van een dieseltruck zijn zoals bekend aanzienlijk.
VErTrOuwD
De Scania-cabine heeft drie treden en dus zijn we met vier stappen op de 126
cm hoog gelegen cabinevloer. Tussen de stoelen zien we een 34 cm hoge
motortunnel. Het interieur doet inmiddels vertrouwd aan, het dashboard en
de inrichting zijn bij de G-serie van hetzelfde concept als de grote R- en
S-series. We zien een fijn bed en een voldoende grote koelkast. Wat we nog
niet eerder zagen in een G, is de elektrische handrem. Onze testauto moest er
nog wel een beetje aan wennen, want de werking ervan haperde af en toe
een beetje.
HOOG
Onze testtruck heeft dan weliswaar een city-oplegger met gestuurde achteras,
de hele combinatie blijft toch omvangrijk. Dat merken we bij het nemen van
krappe bochten in ons testparcours. Hoog is de combinatie ook; 4,01 m maten
we bij het kopschot van de oplegger voor vertrek. Dat doet ons lichtjes zwe-
ten, want we kennen het bord dat bij het spoorviaduct in Rheden staat. Daar
staat ‘max 3,90 m’ op. Bij aankomst blijkt de rijksoverheid echter ruim gere-
kend te hebben en met een voorzichtige vaart rollen we onder het viaduct
door. In en rond Arnhem rijden we met een goed gevoel, want iedereen die
geen ‘vieze diesels’ meer in de stad wil zien moet blij zijn met onze LNG-
Scania.
VrIjLOOp
Over rollen gesproken, de OC13-motor heeft intern minder frictie dan een
diesel. Daardoor is de motor makkelijk in vrijloop te zetten en rolt hij ook
bijzonder lang uit. De retarder met vrijloopfunctie draagt daar overigens zeker
22-23-24-25-26-27_testscanialngbinnenland.indd 25 04-12-19 08:55