Pagina 28 van: TTM.nl nr. 6 2019

28 | december 2019 TTM.nl
Ritten Picnic stukken efficiënter
Waarom weet Joris van Tatenhove niet precies, maar als het waait, heb-
ben de ‘runners’ van Picnic meer tijd nodig om hun rit af te werken. Ook
als het buiten donker is, duurt een rit langer. “Onze runners hebben dan
meer moeite om het goede huis te vinden. Vanaf de straat zijn de huis-
nummers in het donker minder goed te lezen. Als het sneeuwt, hebben
onze bezorgers eveneens meer tijd nodig.”
Opvallend genoeg heeft regen dan weer geen merkbare invloed op de
tijdsduur van een rit. Daarvoor bestaat geen duidelijke verklaring.
“Misschien dat de runners bij regen iets sneller naar de voordeur lopen.
Of misschien doen onze klanten bij regen de deur alvast open als ze het
autootje zien aankomen”, lacht Van Tatenhove, die als product owner
verantwoordelijk is voor de planningstools die Picnic in eigen huis ont-
wikkelt.
Geen bezorGkosten
Wind of geen wind, licht of donker: per levering scheelt dat misschien
maar een paar seconden. Maar opgeteld maken al die seconden een
groot verschil. En dat verschil wordt steeds groter, gezien het snelgroei-
ende aantal leveringen. Picnic is inmiddels actief in meer dan honderd
plaatsen in Nederland. “Wij bezorgen boodschappen in vrijwel de hele
Randstad, en de meeste grote steden in Noord-Brabant, Zuid-Limburg en
Oost-Nederland. Vergeet niet dat we geen bezorgkosten rekenen om de
drempel voor klanten zo laag mogelijk te houden. Dat betekent dat we
alles zo efficiënt mogelijk moeten plannen”, verklaart Van Tatenhove.
Picnic beschikt daarvoor over een uitgekiend distributienetwerk, dat
inmiddels vijf warehouses in Nederland telt. In die warehouses werken
tientallen ‘shoppers’, die de bestelde boodschappen verzamelen in rode
of zwarte kratten. De rode bakken zijn bestemd voor de houdbare
levensmiddelen, de zwarte voor de verse, gekoelde levensmiddelen. “We
voegen icepacks toe aan deze zwarte, goed geïsoleerde kratten, zodat de
versproducten lang genoeg op temperatuur blijven”, weet Van Tatenhove.
stalen frames
Als de shoppers klaar zijn, plaatsen ze de bakken met boodschappen in
stalen frames. Die frames gaan vervolgens in vrachtwagens die ze naar de
juiste hubs brengen. In elke hub staat een koelcel, zodat de frames met
zwarte bakken onder de juiste condities kunnen worden opgeslagen
totdat de runners arriveren. “Het ontwerp van de frames is afgestemd op
de autootjes van de runners. In elk autootje passen twee frames, één voor
rode en één voor zwarte bakken. We hebben speciale laadhulpmiddelen
ontwikkeld, waarmee de runners binnen een minuut de frames in hun
autootje kunnen plaatsen.”
Dit distributiemodel werkt alleen als de ritplanning bekend is op het
moment dat de shoppers starten met het verzamelen van de boodschap-
pen. Zij moeten weten welke bakken in welke volgorde in welke frames
moeten worden geplaatst, zodat de overslag in de 37 hubs daadwerkelijk
maar een paar minuten in beslag neemt. “Onze winkel sluit om tien uur
’s avonds. Op dat moment zijn alle orders voor de volgende dag bekend.
Dan weten we hoeveel versproducten zoals brood, groenten en fruit we
moeten bestellen. Op dat moment kunnen we ook beginnen met plan-
nen”, legt Van Tatenhove uit.
HoGe stopdicHtHeid
Het succes van Picnics distributiemodel wordt bepaald door de stopdicht-
heid. Hoe meer stops per straat, hoe efficiënter de rit en hoe lager de
logistieke kosten. En lage logistieke kosten zijn cruciaal om het verdien-
model – zonder doorberekening van bezorgkosten – in stand te houden.
“Andere bedrijven die aan huis bezorgen, maken doorgaans een keuze
uit twee mogelijke werkwijzen. Een bedrijf als PostNL bepaalt zelf wan-
neer een pakket wordt afgeleverd. Als de planning bekend is, krijgt de
ontvanger een bericht met een tijdvenster van enkele uren waarin de
bezorger wordt verwacht. Dat stelt PostNL in staat om erg efficiënte rit-
ten te plannen, maar voor ons is deze werkwijze minder geschikt. Bij het
afleveren van boodschappen moet de klant thuis zijn. We kunnen de
boodschappen niet door de brievenbus duwen, bij de achterdeur neerzet-
ten of aan de buren afgeven”, legt Van Tatenhove uit.
De andere werkwijze is die van andere supermarkten met een online
verkoopkanaal. Zij bieden klanten de keuze uit meerdere tijdvensters.
Door de bezorgkosten per tijdvenster te variëren, proberen ze klanten
naar minder populaire tijdvensters te lokken en efficiënte ritten te creë-
ren. “Maar dat kan betekenen dat die supermarkt misschien wel vier keer
per dag in dezelfde straat komt”, aldus Van Tatenhove. “Wij hebben het
Onlinesupermarkt Picnic groeit razendsnel. Het verdienmodel is voor een belangrijk deel gebaseerd op
een uitgekiend distributieconcept. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor kunstmatige intelligentie
en een slim algoritme dat is ontwikkeld door wiskundige Joris van Tatenhove. “In Utrecht is de efficiëntie
met 16 procent gestegen, in Rotterdam en Den Haag met 17 procent.”
Het VROOM effect
tekst: MARCEL TE LINDERT | foto’s: KOOS GROENEWOLDICT
28-29-30-31_ictpicnic.indd 28 04-12-19 08:55