Pagina 31 van: TTM.nl nr. 6 2019

omgedraaid. Wij geven vooraf aan binnen welk tijdvenster we morgen in
de straat komen. Komt dat niet uit? Dan hebben we altijd wel een ander
tijdvenster op een andere dag, dat wel past. In elke straat komen we
minimaal zeven of acht keer per week.”
kunstmatiGe intelliGentie
De planning start met een voorspelling van de tijdsduur per stop.
Daarvoor heeft Picnic een eigen platform op basis van kunstmatige intel-
ligentie (artificial intelligence, AI) ontwikkeld. Dit platform maakt aller-
eerst gebruik van historische data. Die data vertellen onder meer hoe lang
de vorige leveringen op een bepaald adres hebben geduurd. Als dat
steevast langer is dan vooraf gedacht, calculeert het platform meer tijd in.
“Daarnaast houden we zoals gezegd rekening met het weer, maar ook
met de locatie. Woont iemand op de derde verdieping van een flat? Dan
plannen we meer tijd in. Die informatie halen we uit de historische data,
maar ook uit de opmerkingen die de runners via hun app kunnen door-
geven. Als een runner meldt dat hij te weinig tijd had vanwege een
kapotte lift, houden we daarmee rekening.”
Wereldrecords
Voor de ritplanning zelf maakt Picnic gebruik van een planningstool met
een uniek algoritme: VROOM. Dit algoritme heeft Van Tatenhove zelf
ontwikkeld als afronding van zijn studie wiskunde aan de TU Delft. Na
acht maanden onderzoek had hij een algoritme gevonden dat wereldre-
cords brak. “Het handelsreizigersprobleem is een bekend vraagstuk in de
wetenschap. In de jaren zeventig is een dataset opgesteld om de presta-
ties van algoritmes op dit gebied te kunnen vergelijken. In de categorie
korte ritten scoorde dit algoritme het beste”, vertelt Van Tatenhove, die
eraan toevoegt dat zijn wereldrecord in de tussentijd alweer verbroken is.
Met gemiddeld 15 stops per autootje rijdt Picnic relatief korte ritten. “Het
aantal stops is medebepalend voor het succes van een algoritme. Bij een
lange rit met 50 stops is het aantal mogelijkheden voor de indeling van
de rit vele malen groter dan bij een korte rit met 15 stops. Een algoritme
dat bij een korte rit prima voldoet, heeft voor een lange rit soms te veel
rekentijd nodig. Omdat wij alleen korte ritten maken, kunnen we dus
algoritmes inzetten die voor langere ritten niet toepasbaar zijn.”
17 procent
De planningstool op basis van VROOM is net als het AI-platform door Picnic
zelf ontwikkeld. De standaard planningstools die op de markt verkrijgbaar
zijn, leveren redelijk goede uitkomsten voor een groot aantal uiteenlo-
pende situaties. Maar in een specifieke situatie zoals Picnic die kent, scoort
VROOM beter. “Daardoor zijn onze ritten gemiddeld 5 tot 10 procent kor-
ter dan voorheen. In Utrecht is de efficiëntie zelfs met 16 procent gestegen,
in Den Haag en Rotterdam met 17 procent”, stelt Van Tatenhove.
De ritplanning die Picnic ’s avonds maakt, ontvangen de runners via een
app op een mobiel apparaat. Met die app kunnen ze navigeren, de kratjes
bij aflevering scannen en de weer ingeladen statiegeldflessen registreren.
Die app geeft bovendien continu de locatie van het autootje door, zodat
behalve Picnic ook de klanten kunnen zien wanneer de runner met de
boodschappen voor de deur staat. De data die de app oplevert, gebruikt
Picnic ook om feedback te geven over het rijgedrag van runners. “We
weten hoe hard een chauffeur door de bochten rijdt, maar ook wat de
gevaarlijke punten op een route zijn. We waarschuwen chauffeurs voor
scherpe bochten of krappe tunnels.”
batteriJcapaciteit
Die data die Picnic over alle ritten verzamelt, is ook weer input voor het
AI-platform dat de tijdsduur per stop voorspelt. Van Tatenhove gaf al
eerder aan: hoe meer data, hoe beter de planning. “Eén van de zaken
waarop we meer willen letten, is het effect van het rijgedrag op het leeg-
trekken van de batterij. Picnic gebruikt de data ook om de batterijen
efficiënter te laden. Daarvoor is het bedrijf samen met Engie een ‘smart
grid’ project gestart. “We weten dat de batterij van een voertuig voor die
ene rit van 14.00 uur voor 80 procent moet zijn opgeladen. Met die infor-
matie kunnen we bepalen wat het handigste moment is om die batterij
op te laden, afhankelijk van het aanbod en de prijs van elektriciteit.”
Veel innovatie is gericht op verbetering van de efficiëntie. Het bedrijf
zoekt naar mogelijkheden om de kilometers op de terugweg efficiënter
te benutten. “Nu rijden we na de laatste stop leeg terug. We nemen al
flessen met statiegeld mee, maar denken ook aan het meenemen van
bibliotheekboeken. Met Sandd hebben we een pilot gedraaid over het
meenemen van pakketten die klanten retour willen sturen.”
TTM.nl december 2019 | 31
als het buiten donker wordt en de huisnummers vanaf de straat minder goed leesbaar zijn, duren de ritten iets langer.
28-29-30-31_ictpicnic.indd 31 04-12-19 08:56