34 | december 2019 TTM.nl
Reportage
ingewisseld voor de D15-motor, die meteen 230 kg lichter was. De
TG-A was trouwens meteen succesvol. Hij won in 2001 de
International Truck of the Year-award.
eFFicienTline
In 2005 introduceerde MAN de volgende stap in de TG-serie: de
TGL en de TGM. Weer succesvol, want de TGL werd Truck of the
Year in 2006. Na zeven jaar werd afscheid genomen van de TG-A
en werden de TGX en TGS geïntroduceerd. Weer een schot in de
roos, met de titel ‘International Truck of the Year 2008’ als gevolg.
Daarna werd met succes Euro 6 geïntroduceerd en zette MAN in
op het verder verfijnen van truck en aandrijflijnen, onder meer
met het EfficientLine concept. TCO is uiteindelijk het kernbegrip
als het om inzet van vrachtwagens gaat. Maar de laatste jaren is
MAN bezig om ook bij chauffeurs wat meer imago te kweken,
met onder meer de Lion Edition en de Commander Series. Tegelijk
kijkt de Münchener truckfabrikant overduidelijk naar de toe-
komst, met de elektrisch aangedreven eTGM en eTGE.
nTg
De levenscyclus van een truck is standaard langer dan die van een
personenauto, zo’n vijftien tot twintig jaar. Maar goed, dan mag
er ook wel wat nieuws komen. En dat komt er ook. “Begin 2020 ,
om precies te zijn op 10 februari, zullen we onze nieuwe genera-
tie vrachtwagens presenteren”, aldus Joachim Drees, CEO van
MAN. De nieuwe lijn gaat nu nog schuil onder de codenaam New
Truck Generation (NTG). “Deze NTG vervangt de huidige en
enorm succesvolle productlijn die sinds de introductie in 2000
miljoenen keren in talloze varianten is verkocht. MAN’s nieuwe
vlaggenschip is ontworpen om normen te stellen op het gebied
van gebruiksvriendelijkheid en connectiviteit – om niet alleen te
voldoen aan de eisen van vandaag wat betreft digitalisering,
automatisering en aandrijfsystemen, maar ook aan die van mor-
gen. Deze nieuwe truckgeneratie is ontwikkeld op basis van con-
crete eisen van onze klanten om hun werk en dat van de chauf-
feurs eenvoudiger, efficiënter en comfortabeler te maken. Het is
niet alleen een nieuwe vrachtwagen, maar eerder een geïnte-
greerde transportoplossing. Het voertuig zal indruk maken op
zowel transportbedrijven als op de chauffeurs”, aldus Drees.
indruk
Daar moeten we Drees absoluut gelijk in geven. We hebben de
nieuwe MAN gezien, en ja, die maakt indruk. De truck is de laat-
ste tijd al diverse malen opgedoken op zogeheten spionagefoto’s,
en daaruit is af te leiden dat de nieuwe generatie de huidige
cabineopbouw zal blijven gebruiken. Op en aan de cabine zijn
echter voldoende nieuwe features aangebracht, zodat de MAN
‘NTG’ in één oogopslag herkenbaar is. Hij onderscheidt zich vol-
doende van de vorige generatie. Het interieur is, dat mogen we
vast wel verklappen, volledig vernieuwd, met innovatieve fea-
32-33-34-35-36_man2020preview.indd 34 04-12-19 08:56