Pagina 39 van: TTM.nl nr. 6 2019

SAIC Motors mag de gemiddelde Nederlander misschien niet bekend
in de oren klinken, maar het is de grootste Chinese autofabrikant en
wereldwijd de op zes na grootste. SAIC Motors blies het in Europa
verloren gegane merk LDV nieuw leven in door de Maxus bestelauto
te voorzien van een elektrische aandrijfl ijn.
VEELBELOVEND
Daarmee doet het Chinese SAIC Motors wat nog maar weinig
Europese autofabrikanten doen: een grote bestelauto met elektrische
aandrijfl ijn op de markt brengen. Want ja, er is een Renault Master,
een Volkswagen e-Crafter en een (technisch aan de VW gelijke) MAN
eTGE, maar dan houdt het ook wel op. Andere fabrikanten hebben
hun elektrische grote bestellers aangekondigd: de Fiat eDucato (2020),
de Citroën Jumper en Peugeot Boxer (2020), de Mercedes-Benz eSprin-
ter (2020) en de Ford Transit (2021). Veelbelovend allemaal, maar de
onbekende Maxus is al die grote namen dus voor.
TRANSIT
De basis van de Maxus bestelauto stamt uit het vorige decennium, en
dat is te zien aan het exterieur en interieur van de auto. Die komen wat
gedateerd over, met in het interieur harde materialen en aan de bui-
tenzijde hang- en sluitwerk dat niet gemaakt is voor heavy-duty inzet.
De auto heeft wel wat weg van de vroegere Ford Transit, en dat is niet
gek met Groot-Brittannië als thuisland van de vroegere LDV.
ZWAARTEPUNT
We kijken voor we instappen even onder de motorkap. Daar zien we
een in eigen beheer ontwikkelde elektromotor, goed voor 100 kW
vermogen. De accu’s zijn van het type lithium-ijzer-fosfaat en ze heb-
ben een capaciteit van 56 kWh. Het accupakket zit onder de Maxus
geschroefd. Het zorgt voor een laag zwaartepunt, maar de accu’s
hangen ook best laag. Het pakket hangt zelfs maar 19 cm boven het
wegdek.
TOET
In het interieur zien we dat de Maxus EV80 slimmigheidjes ontbeert die
andere moderne elektrische bestellers wel hebben, zoals cruise control,
stoelverwarming of een verwarmbare voorruit. Hij heeft wel verwarm-
bare spiegels, maar die zijn van wat klein formaat. Er zit in de Maxus
een grote hendel voor de automatische transmissie en verrassend
genoeg een elektrische handrem. De knopjes voor de claxon zitten op
het stuur, wat bij ons een aantal malen resulteerde in luid toeteren
tijdens het manoeuvreren.
FASTCHARGING
Wat wel helemaal klopt, is de elektrische aandrijfl ijn van de Maxus.
Met 100 kW is er voldoende vermogen, het koppel en ook de batterij-
capaciteit overtreffen de concurrentie. De actieradius is ook groot: 195
reële kilometers, gereden met een belading van ruim 200 kg. Na een
rit van 50 km hebben we 14,3 kWh verbruikt. De Maxus kan zowel
TTM.nl december 2019 | 39
1. Hij ziet er misschien niet zo modern uit, maar de elektrische SAIC Maxus staat zijn
mannetje als het gaat om prestaties.
2. Het interieur van de Maxus EV80 is ook niet supermodern, maar het voldoet.
3. 11,6 kuub aan laadruimte en 885 kg aan laadvermogen. Daar kan de gemiddelde
pakketjesvervoerder prima mee uit de voeten.
4. Het stuur van de Maxus heeft wat onhandig geplaatste knopjes voor de claxon. Bij
manoeuvreren wilden wij nog weleens onbedoeld claxonneren.
Elektrische bestelauto’s zijn méér dan hot, gloeiend
heet om precies te zijn. Logisch ook, want overheden
kijken kritisch naar wie er de stad in mag. Voor een
multitest in ons zusterblad Bestelauto lieten we de
SAIC Maxus naar de redactie komen.
Onbekende
grootheid
TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: JAN LIEFTINK
3
2
4
38-39-40-41_bestellermaxus.indd 39 04-12-19 12:03