Pagina 40 van: TTM.nl nr. 6 2019

40 | december 2019 TTM.nl
5
geladen worden met wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC), en daar-
mee is ‘fastcharging’ een optie. Als we dat laatste doen bij Fastned
zitten de accu’s in 32 minuten weer vol. Ook bij het stroomverbruik bij
de Maxus geen slimme foefjes. De Maxus heeft in de auto geen echte
boordcomputer om het verbruik te checken, of een app om te zien of
je nog zuiniger kunt rijden.
BEGRENSD
Het weggedrag van de Maxus is voor een auto die in de basis zo oud
is, verbazingwekkend goed. Oneffenheden in het wegdek lieten zich
in de Maxus soms goed voelen. Het fi jnst rijdt hij op de snelweg, al is
het daar opletten of je goed meekomt: de begrenzer is ingesteld op
105 km/h. De Maxus EV80 weegt van zichzelf best zwaar: 2.615 kg. Hij
mag daardoor 885 kg laden. Volgens de info van de fabrikant mag er
een aanhanger van 1.200 kg achter de Maxus.
SUBSIDIE
Een groot pluspunt van de Maxus is zijn relatief lage aanschafprijs. Hij
kost nog altijd 52.500 euro, maar dat is aanzienlijk goedkoper dan de
concurrentie in dit segment. Het is overigens goed om na te gaan
welke aankoopsubsidies er zijn. Van de landelijke overheid, maar ook
provinciaal en gemeentelijk is vaak voordeel te vinden. Goed uitzoe-
ken! En verder is het goed nadenken of de aanschaf van een elektri-
sche besteller als de Maxus wat betreft budget, activiteiten en dagelijks
gereden kilometers slim en verantwoord is. Zeker is dat je met zero-
emissie zeer welkom bent in elke stad.
SAIC Motors zet met de Maxus EV80 een bijzonder voertuig in de
Europese markt. SAIC gaat echter wel iets veranderen aan haar
Europese strategie. De verkoop werd tot nu toe voor heel Europa
gedaan door SAIC Motors Benelux. Vanaf het vierde kwartaal van 2019
krijgt ieder land een eigen importeur. Voor Nederland worden sales en
aftersales vanaf eind dit jaar verzorgd door Alcopa, een Belgisch bedrijf
en in diverse EU-landen importeur van Aziatische merken.
Alcopa kan dan direct aan het werk, want in de herfst van 2020 wordt
de EV80 opgevolgd door de nieuwe EV90. Ook in 2020 op de Europese
markt: de Maxus EV30, een bestelauto in het Transporter-segment met
een verwachte actieradius van circa 300 km.
besteller
5. Het accupakket van de Maxus zit onder de laadvloer, slechts 19 cm
boven de grond. Het zorgt wel voor een aangenaam laag zwaarte-
punt.
6. Hij stoot helemaal niks uit, deze Maxus EV80, en dus ben je in elk
stadscentrum van harte welkom.
Specifi caties en metingen
Merk SAIC Motors
Type Maxus EV80 H3 High Roof
Motor permanent magneet synchroonmotor
Vermogen (kW) 100
Koppel (Nm) 320
Accu lithium-ijzer-fosfaat
Capaciteit (kWh) 56
Laadstekker (type, vermogen) DC, CCS, 50 kW
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 570 x 200 x 255
Wielbasis (cm) 385
Laadruimte lxbxh (cm) 333 x 180 x 194
Tilhoogte (cm) 61
Eigen gewicht – leeg (kg) 2615
Nuttig laadvermogen (kg) 885
Max. aanhangergewicht (kg) 1200
Geluidsniveau bij 50 km/u (dBA) 61,5
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 65,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,1
Acceleratie 80-130 (km/h) nvt
Stroomverbruik (kWh/100km) 28,6
Geteste Actieradius (km) 195
CO2-uitstoot (gr/ km) 0
Prijs zoals getest (€) 52.500
Prijs exclusief BTW/BPM
38-39-40-41_bestellermaxus.indd 40 04-12-19 12:03