44 | december 2019 TTM.nl
de dealer
Den Engelsen. Daarbij wil hij zijn bedrijf een ‘familiebedrijf’ laten
zijn. “Nee, dat betekent niet dat de familie Engelsen hier werkt,
maar de sfeer moet die van een familiebedrijf zijn. Met warmte,
met gevoel. Ik ben zelf gevoelig voor die sfeer”, aldus Michel,
wiens vader Ron den Engelsen een bekende is in de truckindu-
strie. “We praten veel en hij geeft me regelmatig advies”, geeft
Michel aan, “maar hij maakt formeel geen deel uit van het
bedrijf.”
rand van de stad
“We leven in een interessante tijd, met de opkomst van alterna-
tieve aandrijflijnen”, vindt Den Engelsen. “Ik geloof echter niet
dat dat per se ten nadele van het dealerbedrijf is. Elektrische
voertuigen moeten ook onderhouden worden. Minder weliswaar,
maar ik zie wel een rol voor ons aan de rand van de stad. Dan
kunnen de transporteurs het elektrische voertuig dat ze in het
centrum nodig hebben bij ons verkrijgen, wie weet op deelbasis.
De mogelijkheden zijn legio, maar ik geloof ook dat de rol van
diesel voorlopig niet uitgespeeld is. Zeker niet als het gaat om
lange-afstandstransport. En wie weet ook niet op de langere ter-
mijn, alleen dan met schonere brandstoffen als HVO.”
kraCht
Den Engelsen is dan ook niet bang voor de ondergang van het
dealerbedrijf. “Nee, want de kracht van het dealerbedrijf is dat
het lokaal en regionaal opereert, heel dicht bij de klant. Wij
bedenken de business niet, de klant vraagt en samen zoeken we
naar oplossingen. Dat is ook de blauwdruk voor de toekomst. We
focussen op de business zoals die nu is, en luisteren naar de klant
om te kijken naar welke kant we ons gaan ontwikkelen. Er komt
superslimme technologie aan, ook als het om bijvoorbeeld pre-
ventief onderhoud gaat, maar het blijft toch allemaal mensen-
werk. Die menselijke kant van de zaak, daarmee kun je als onder-
nemer het verschil maken.”
Meer tijd hebben voor klanten. Dat is een van de speerpunten
voor 2020 van Den Engelsen Bedrijfswagens. “Natuurlijk, groei in
omzet ook, en dat is ook mogelijk. Zowel voor de werkplaats als
voor VW bedrijfswagens, en voor MAN, zeker met die veelbelo-
vende nieuwe truckgeneratie die eraan komt. Maar het belang-
rijkste blijft de klant. Markt èn mens. Want je kunt nog zulke
fantastische producten hebben, service blijft het belangrijkst. Dat
transportbedrijf wil rijden, en blijven rijden.”
#familiebedrijf
#service
#toekomst
42-43-44-45_dedealerengelsen.indd 44 04-12-19 08:57