Witte rook? Hebben we soms motorpech gehad met de
nieuwe S-Way? Nee nee, niet schrikken. De witte rook slaat
op de aloude traditie in Italië bij het melden van een nieu-
we paus. Het vorige model, de Stralis, noemden we in 2013
een ‘tussenpaus’, omdat er toen al sprake was van een
nieuw model dat eraan zat te komen. Vonden ze niet leuk
bij Iveco, die tussenpaus, en dus melden we nu maar dat er
echt witte rook is.
OchTEndzOn
Want die rook is echt wel gerechtvaardigd. Je kunt niet
ontkennen dat de S-Way nieuw is, heel nieuw zelfs, en niet
voortborduurt op een al bestaand concept. De TTM-redactie
was niet bij de presentatie van de nieuwe S-Way en X-Way
in Madrid afgelopen zomer, en daarom zien we de nieuwe
truckrange van Iveco in Turijn voor het eerst. En dat is aan-
genaam kennismaken. Natuurlijk hadden we de plaatjes al
gezien, maar in het echt ziet de S-Way er nog beter uit,
zeker in het vroege Noord-Italiaanse ochtendzonnetje.
Natuurlijk hebben wij ook het commentaar gehoord, dat de
grille wel erg veel op die van de Scania-range lijkt, maar dat
ligt volgens ons enkel aan de vorm. Het front van de Iveco
wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen en oog voor aero-
dynamische werking. De grote deflectors die uit de bumper
tevoorschijn komen, zijn misschien niet ieders smaak, maar
functioneel zijn ze zeker. Sommigen vinden de S-Way een
Scandinavisch ogend design hebben, wij houden het liever
op een functioneel uiterlijk met een gedistingeerde
Italiaanse touch. Het is een truck met een smaakvol uiterlijk.
OchTEndSpiTS
Bij het CNH Industrial Village in Turijn staat een hele reeks
S-Way’s voor ons klaar. We kiezen voor een rode, met op de
flank de cijfers 480. Dat betekent dat onder de AS-cabine,
de grootste versie, de Cursor 11 dieselmotor met 480 pk
huist. Een dieselmotor ja. Je denkt dat je het tegenwoordig
bijna niet meer mag zeggen, maar de realiteit is, ook bij het
LNG-gekke Iveco, dat trucks met dieselmotoren nog altijd
veruit het meest verkocht worden. Niet gek ook, want de
TCO is goed, en de moderne diesels zijn tegenwoordig ook
heel schoon, zeker met systemen als Hi-SCR van Iveco en de
geldende Euro VI/d standaard. We sturen de S-Way door de
Turijnse ochtendspits naar de snelweg, richting Aosta.
Eenmaal op de snelweg hebben we de tijd en de gelegen-
heid om de cabine eens rustig te bekijken. De Hi-Cruise GPS
staat op 90 km/h, dus daar hebben we even geen omkijken
naar. In onze handen hebben we een nieuw stuurwiel, in dit
geval fraai afgeplat aan de onderkant. De cockpit, aange-
naam om ons heen gevormd, komt ons bekend voor. Die is
namelijk wat betreft vorm hetzelfde gebleven. We zien
rij-impressie
48 | december 2019 TTM.nl
#diesel
#LNG
#waterstof
46-47-48-49-50-51_ivecorij-impressie.indd 48 04-12-19 08:57